• Communicatie
  • Bediening
  • Zelfstandig leven
  • Ontwikkeling, spel en therapie
  • Adaptatietechniek

omiVista in het Speciaal Onderwijs

Naast klassikale activiteiten, krijgen de meeste kinderen binnen het speciaal onderwijs ook gerichte therapie van logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten. Leerkrachten besteden veel aandacht aan het stimuleren van de ontwikkeling. Het gebruik van de omiVista kan van toegevoegde waarde zijn in het leerproces en biedt een waardevolle afwisseling op de reguliere therapie of groepsactiviteiten. Er is geen competitie-element: kinderen genieten volop van de activiteiten en zetten zo spelenderwijs stappen in hun ontwikkeling.

Neem contact met ons op

Vraag een offerte aan       

omiVista

Apart of multidisciplinair: versterk elkaar!

Therapeuten en leerkrachten kunnen de omiVista ieder voor hun eigen doelstellingen inzetten. Ergo- en fysiotherapeuten kiezen voor activiteiten die beweging stimuleren. Kinderen moeten op zoek gaan naar verborgen voorwerpen in het projectieveld of er kan gesprongen, gestapt, gerold of gebalanceerd worden. Het gebruik van accessoires kan helpen bij het oefenen van coördinatie of het opbouwen van kracht. Mik met een bal of pittenzakje en kijk wat er gebeurt in de projectie!

Door de verrassende effecten wordt het voor leerlingen een feestje om tijdens de logopedie te werken aan het uitbreiden van de woordenschat, te spelen met taal en te oefenen met communicatieve voorwaarden zoals beurtgedrag en imitatie. Interactie tussen u en de kinderen komt als vanzelf op gang en biedt aanleiding tot leuke gesprekjes.

De grootte van het projectieveld maakt het ook mogelijk om met de hele klas aan de slag te gaan: ga met elkaar om de afbeelding heen zitten en leer samen te werken, naar elkaar te luisteren of doe een ontspannende activiteit waarna iedereen geconcentreerd weer verder kan.

Maar kies vooral ook eens voor een multidisciplinaire aanpak: wanneer kinderen op verschillende manieren met dezelfde thema’s en lesmaterialen in aanraking komen, krijgen ze meer zelfvertrouwen en wordt leren makkelijker. Door de veelzijdigheid van de omiVista kan deze bij uitstek worden ingezet in een multidisciplinair team!

Sluit aan bij de lesstof met eigen materiaal

Uniek aan de plusversie van de omiVista is de mogelijkheid om eigen materiaal te gebruiken. Ingescande tekeningen van de kinderen zelf of foto’s van vertrouwde personen kunnen leerlingen extra motiveren om mee te doen met een activiteit. Gebruik ook eens afbeeldingen uit het reguliere lesmateriaal om een speciale dimensie toe te voegen aan uw lessen. En op deze manier kunt u de thema’s vanuit de klas, zoals de seizoenen of feestdagen, ook op een speelse manier terug laten komen in de therapie. Bovendien blijft de lesstof langer hangen wanneer deze op meerdere manieren wordt aangeboden. En wat is er nou cooler dan je eigen tekening of foto terug te zien in een activiteit!

Flexibel en altijd het juiste niveau

De mobiele versie van de omiVista is elektrisch in hoogte verstelbaar. Hierdoor kunt u de grootte van het projectieveld naar wens aanpassen en zowel op de vloer als op tafel projecteren. Maar ook bij een vaste installatie in het plafond is de afwisseling tussen activiteiten op de grond en op tafel of rolstoelblad mogelijk. U schuift eenvoudig een tafel onder de projectie óf u laat de cliënt er met de rolstoel onder rijden. De meeste kinderen vinden het heerlijk om op de vloer te spelen. Oudere kinderen of leerlingen met een beperkte mobiliteit vinden het misschien fijner om op tafel aan de slag te gaan. Er kan zelfs op het eigen rolstoelwerkblad geprojecteerd worden. Varieer eenvoudig tussen tafel en vloer, afhankelijk van de vaardigheden die u wilt aanspreken. De verrijdbare versie van de omiVista kan daarnaast ook gemakkelijk gedeeld worden tussen verschillende therapieruimtes en klaslokalen.

Met de plusversies kunt u bovendien nauw aansluiten bij de behoeften van uw leerlingen. Reageren zij beter op wat minder prikkels? Dan verlaagt u de snelheid en vermindert het aantal objecten. Hebben kinderen extra stimulans nodig om te blijven bewegen: laat objecten dan sneller verdwijnen zodat ze opnieuw op zoek moeten gaan. Doordat aspecten als reactietijden, snelheden en aantallen allemaal aanpasbaar zijn, kunt u iedere activiteit afstemmen op het eigen niveau van uw leerlingen.

De omiVista is zeer gevoelig en reageert direct, ook op een minimale beweging. Dit zorgt niet alleen voor een beter begrip van oorzaak en gevolg, maar maakt het ook voor leerlingen met een zeer beperkte bewegingsvrijheid mogelijk om de projectie laten reageren. Zo sluit u met de omiVista eenvoudig en flexibel aan bij elk niveau!

 

Voor meer informatie of een demonstratie, neem contact op met Team UP.

Neem contact met ons op

Vraag een offerte aan       

Leerlingen van Onderwijscentrum Het Roessingh leven zich uit met de omiVista.

Op het podium van de school heeft rdgKompagne een tweetal interactieve projecties geïnstalleerd, een omiVista en een omiBeam. Deze systemen projecteren beelden op de vloer en wanden van het podium. Leerlingen kunnen allerlei audiovisuele effecten oproepen door te bewegen op de vloer of door lichtbundels te onderbreken. Zo kunnen de leerlingen door te lopen, schoppen, rijden, rollen, zwaaien, of welke beweging dan ook, educatieve spelletjes spelen, maar ook virtueel voetballen, drummen en nog veel meer. Het podium verandert hierdoor in een sensorische leeromgeving die bovendien uitnodigt tot bewegen, wat zeker niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend is.