• Communicatie
  • Bediening
  • Zelfstandig leven
  • Ontwikkeling, spel en therapie
  • Adaptatietechniek

omiVista Effecten

De activiteiten op de omiVista zijn gebaseerd op zeven basiseffecten. Daarnaast zijn er twee optionele effecten verkrijgbaar.

Basiseffecten:

Splat
Bij het Splat effect bewegen een of meerdere objecten over het oppervlak. Deze objecten veranderen van vorm wanneer ze geraakt worden. Zo kunnen gebruikers bellen laten knappen en ballonnen kapot stampen, kippen eieren laten leggen en rupsen laten veranderen in vlinders. Bij sommige activiteiten verschijnt een visuele en auditieve beloning als alle objecten geraakt zijn.

Het Splat effect is zeer geschikt voor sociale activiteiten die samenwerking bevorderen. Het stimuleert gebruikers bovendien tot bewegen: uitstrekken en reiken, springen en stappen. De activiteiten bevorderen snelheid, coördinatie en reflexen.

Scatter
Bij het Scatter effect worden een of meerdere objecten door beweging over het oppervlak verplaatst. Deze activiteiten stimuleren gebruikers om goed te observeren en naar verborgen objecten te zoeken. Door te bewegen kunnen ze achtergrondafbeeldingen onthullen en objecten verspreiden of juist op bepaalde plekken bij elkaar brengen. Met behulp van een bal kunnen deelnemers samenwerken om een ‘virtueel pad’ te maken over het oppervlak.

Water
In het Water effect wordt een wateroppervlak nagebootst met rimpelingen, vissen en waterlelies. Wanneer er beweging plaatsvindt, rimpelt de afbeelding van het wateroppervlak en reageren de vissen. Er zijn activiteiten met afbeeldingen van de zee, koraalriffen, vijvers, rivieren, plassen, poelen en weerspiegelingen. De aanblik en het geluid van water kan de gebruikers het gevoel geven dat ze zich op een rustgevende en fijne plek bevinden. De Water activiteiten hebben dan ook vaak een kalmerend en ontspannend effect.

Wipe
Bij het Wipe effect zijn een of meerdere afbeeldingen verborgen onder een bovenliggende afbeelding. Bij beweging over het oppervlak wordt de onderste laag geleidelijk onthuld. Dit effect zorgt voor verrassende activiteiten: zoek verborgen objecten, speel met schaduwen en silhouetten en kleur afbeeldingen in.

De Wipe activiteiten zijn zeer geschikt voor het bevorderen van het observatievermogen, het stimuleren van beweging of als aanknopingspunt voor een gesprek. Moedig gebruikers aan om op ontdekking te gaan en besteed aandacht aan het begrip van oorzaak en gevolg.

Zones
Bij de Zones activiteiten reageert een specifieke locatie of beperkt gebied op beweging, maar de afbeelding zelf beweegt niet. Wanneer er interactie plaatsvindt, zal het gebied of de locatie direct veranderen. Een puzzelstukje verdwijnt bijvoorbeeld om een gedeelte van een afbeelding te onthullen, een ster schiet door de hemel, een vis springt uit een vijver of een toets van een klokkenspel licht op en laat een toon horen.

De Zones activiteiten bevorderen cognitieve vaardigheden, zoals het begrip van actie-reactie, maar stimuleren ook beweging en het observatievermogen.

Trail
Bij het Trail effect verschijnt een spoor van objecten op het oppervlak zodra er beweging plaatsvindt. De objecten volgen de richting van de beweging. De objecten in het spoor kunnen steeds hetzelfde zijn of onderling verschillen. Ze kunnen ook variëren in grootte, kleur, de tijd waarna ze verschijnen en verdwijnen en de tijd dat ze zichtbaar zijn. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld proberen met het spoor de achtergrondafbeelding zoveel mogelijk te bedekken voordat het weer verdwijnt, verschillende vormen creëren of proberen het spoor naar alle hoeken te leiden. Ook een rollende bal laat een spoor verschijnen.

Het Trail effect doet een beroep op de grove motoriek, stimuleert samenwerking in een groep en bevordert de visuele alertheid. Moedig gebruikers aan om te blijven bewegen zodat het spoor niet verdwijnt of juist stil te staan op vaste plekken om daar een nieuw spoor te beginnen.

Quiz
Bij het Quiz effect verschijnt een vraag bovenaan in de projectie. De gebruiker kan daaronder kiezen uit meerdere antwoorden. Vragen en antwoorden bestaan uit afbeeldingen of tekst of een combinatie van beiden. De begeleider kan uiteraard de vragen en antwoorden voorlezen. Moedig de gebruiker aan de antwoorden te bekijken en diegene te kiezen die hen juist lijkt. Met de freeze-knop voorkomt u ongewilde activatie en geeft u deelnemers meer tijd om rustig na te denken. Er verschijnt een vinkje of bevestigend geluid als het antwoord correct is, daarna verschijnt de volgende vraag. Iedere Quiz activiteit bevat meestal minstens 3 vragen na elkaar. Na de laatste vraag verschijnt de totaalscore.

De Quiz activiteiten activeren het geheugen, helpen gebruikers bij het ophalen van herinneringen en stimuleren cognitieve vaardigheden.

Optionele effecten:

Ball games
Bij het Ball Games effect is een speelveld zichtbaar waarover één of meerdere ballen (of puck(s)) kunnen worden bewogen. Deelnemers kunnen een wedstrijdje spelen, compleet met doelen en scores, of ze kunnen gewoon oefenen met het gericht bewegen van de bal over het oppervlak. Er zijn standaardactiviteiten voor airhockey, basketbal, strandbal, voetbal en American football.

Met de Ball Games daagt u deelnemers uit tot fysieke activiteit die coördinatie vergt van armen en/of benen. Laat hen individueel spelen, met z’n tweeën of in teams en stimuleer sociale interactie, onderling plezier en competitiegevoel.

Catch
In het Catch effect vallen er objecten van de bovenkant van het scherm naar beneden. Het doel is de objecten op te vangen door een figuur langs de onderkant van het scherm heen en weer te bewegen. Wanneer deelnemers het figuur op de juiste plek positioneren, vangt deze het object. Bij sommige activiteiten moeten gebruikers proberen zoveel mogelijk objecten te vangen binnen een bepaalde tijd, bij andere activiteiten moeten ze een bepaald aantal punten scoren.

De Catch activiteiten stimuleren coördinatie, aandacht en sociale interactie. Ook daagt het deelnemers uit om een activiteit te voltooien en helpt het hen beslissingen te leren nemen.