Aangepast speelgoed
Spelen is van groot belang voor de motorische, cognitieve, emotionele en communicatieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen met een beperkte handfunctie of mobiliteit kunnen met veel standaard speelgoed echter niet overweg. rdgKompagne levert diverse spelmaterialen voor jonge kinderen met motorische beperkingen, of oudere kinderen met een motorische en verstandelijke beperking. Er zijn verschillende soorten speelgoed en materialen voor groepsactiviteiten. Al deze spelmaterialen kunnen met schakelaars worden bediend.
Schakelaars
Schakelaars zijn er in alle soorten en maten, zodat voor bijna iedereen wel een geschikte schakelaar kan worden gevonden. Ook sommige communicatiehulpmiddelen (starters en plaatjessystemen) kunnen als schakelaar gebruikt worden. Bij het activeren van speelgoed of apparaten kan dan gelijktijdig een spraakboodschap of ingezongen liedje klinken.
Lees meer
Speelgoed en andere apparatuurOp het gebied van speelgoed zijn er o.a. diverse pluchen beesten en autootjes, die voorzien zijn van een schakelaaraansluiting. Door de schakelaar te activeren kan een hondje bijv. gaan blaffen of een autootje gaan rijden. Een uitgebreid aanbod aan aangepast speelgoed vindt u in onze webshop Eelke Verschuur.
Het is ook mogelijk elektronisch speelgoed of andere apparaten zelf van een schakelaaraansluiting te voorzien. Hiervoor zijn batterijonderbrekers beschikbaar. Batterijonderbrekers zijn geschikt voor alle apparaten die op batterijen werken en alleen een aan/uit-functie hebben, zoals bijv. een zaklamp. Een batterijonderbreker bestaat uit een kabeltje met aan de ene kant een koperen schijfje en aan de andere kant een schakelaaraansluiting. Het koperen schijfje plaatst u eenvoudig tussen de batterij en het batterijcontact van het apparaat. Aan de andere kant van het kabeltje sluit u een schakelaar aan. De aan/uit-functie wordt nu overgenomen door de schakelaar.
Ook apparaten zonder batterijen kunnen schakelaarbedienbaar gemaakt worden. Hiervoor zijn apparaten beschikbaar waarop zich stopcontacten bevinden. Op deze stopcontacten kunnen de stekkers van willekeurige andere apparaten aangesloten worden. De apparaten kunnen vervolgens met aangesloten schakelaars aan- en uitgezet worden.
WerkingMet behulp van een adapter tussen het te bedienen apparaat en de schakelaar kan de werking van de schakelaar veranderd worden. Standaard blijft een apparaat aan zolang de schakelaar geactiveerd wordt (“direct”-modus). In de “latch”-modus zet een eerste schakelaaractivering het apparaat aan en de tweede weer uit. In “timed”-modus blijft het apparaat na activering van de schakelaar een ingesteld aantal seconden of minuten aan.
Er zijn ook adapters waarop meerdere apparaten en schakelaars aangesloten kunnen worden, die vervolgens alleen beurtelings geactiveerd kunnen worden. Leerlingen leren zo om te gaan met beurten, of één leerling leert apparaten in een bepaalde volgorde te activeren, danwel keuzes te maken tussen twee apparaten. Een modus waarin twee schakelaars gelijktijdig geactiveerd moeten worden om één apparaat aan te zetten, kan leerlingen leren samen te werken.
GroepsactiviteitenSommige spelmaterialen zijn ook uitermate geschikt voor het opzetten van groepsactiviteiten. Ze maken het voor kinderen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen mogelijk een bijdrage te leveren aan activiteiten in de klas, het activiteitencentrum, of thuis. Denk bijv. aan het gezamenlijk maken van sapjes met een blender. Door schakelaars aan te sluiten op alledaagse elektrische apparaten of speelgoed kunt u uiteenlopende groepsactiviteiten creëren, waarmee kinderen belangrijke vaardigheden leren. Zo leren kinderen niet alleen om te gaan met schakelaars en apparaten te bedienen, maar ze worden ook gestimuleerd om te communiceren en actief mee te doen in een groep. Daarnaast worden spelenderwijs belangrijke communicatievaardigheden getraind, zoals actie-reactie, beurt wisselen en initiatief nemen.
Spelen is van groot belang voor de motorische, cognitieve, emotionele en communicatieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen met een beperkte handfunctie of mobiliteit kunnen met veel standaard speelgoed echter niet overweg.
Lees meer
rdgKompagne levert diverse spelmaterialen voor jonge kinderen met motorische beperkingen, of oudere kinderen met een motorische en verstandelijke beperking. Er zijn verschillende soorten speelgoed en materialen voor groepsactiviteiten. Al deze spelmaterialen kunnen met schakelaars worden bediend.
SchakelaarsSchakelaars zijn er in alle soorten en maten, zodat voor bijna iedereen wel een geschikte schakelaar kan worden gevonden. Ook sommige communicatiehulpmiddelen (starters en plaatjessystemen) kunnen als schakelaar gebruikt worden. Bij het activeren van speelgoed of apparaten kan dan gelijktijdig een spraakboodschap of ingezongen liedje klinken.
Speelgoed en andere apparatuurOp het gebied van speelgoed zijn er o.a. diverse pluchen beesten en autootjes, die voorzien zijn van een schakelaaraansluiting. Door de schakelaar te activeren kan een hondje bijv. gaan blaffen of een autootje gaan rijden. Een uitgebreid aanbod aan aangepast speelgoed vindt u in onze webshop Eelke Verschuur.
Het is ook mogelijk elektronisch speelgoed of andere apparaten zelf van een schakelaaraansluiting te voorzien. Hiervoor zijn batterijonderbrekers beschikbaar. Batterijonderbrekers zijn geschikt voor alle apparaten die op batterijen werken en alleen een aan/uit-functie hebben, zoals bijv. een zaklamp. Een batterijonderbreker bestaat uit een kabeltje met aan de ene kant een koperen schijfje en aan de andere kant een schakelaaraansluiting. Het koperen schijfje plaatst u eenvoudig tussen de batterij en het batterijcontact van het apparaat. Aan de andere kant van het kabeltje sluit u een schakelaar aan. De aan/uit-functie wordt nu overgenomen door de schakelaar.
Ook apparaten zonder batterijen kunnen schakelaarbedienbaar gemaakt worden. Hiervoor zijn apparaten beschikbaar waarop zich stopcontacten bevinden. Op deze stopcontacten kunnen de stekkers van willekeurige andere apparaten aangesloten worden. De apparaten kunnen vervolgens met aangesloten schakelaars aan- en uitgezet worden.
WerkingMet behulp van een adapter tussen het te bedienen apparaat en de schakelaar kan de werking van de schakelaar veranderd worden. Standaard blijft een apparaat aan zolang de schakelaar geactiveerd wordt (“direct”-modus). In de “latch”-modus zet een eerste schakelaaractivering het apparaat aan en de tweede weer uit. In “timed”-modus blijft het apparaat na activering van de schakelaar een ingesteld aantal seconden of minuten aan.
Er zijn ook adapters waarop meerdere apparaten en schakelaars aangesloten kunnen worden, die vervolgens alleen beurtelings geactiveerd kunnen worden. Leerlingen leren zo om te gaan met beurten, of één leerling leert apparaten in een bepaalde volgorde te activeren, danwel keuzes te maken tussen twee apparaten. Een modus waarin twee schakelaars gelijktijdig geactiveerd moeten worden om één apparaat aan te zetten, kan leerlingen leren samen te werken.
GroepsactiviteitenSommige spelmaterialen zijn ook uitermate geschikt voor het opzetten van groepsactiviteiten. Ze maken het voor kinderen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen mogelijk een bijdrage te leveren aan activiteiten in de klas, het activiteitencentrum, of thuis. Denk bijv. aan het gezamenlijk maken van sapjes met een blender. Door schakelaars aan te sluiten op alledaagse elektrische apparaten of speelgoed kunt u uiteenlopende groepsactiviteiten creëren, waarmee kinderen belangrijke vaardigheden leren. Zo leren kinderen niet alleen om te gaan met schakelaars en apparaten te bedienen, maar ze worden ook gestimuleerd om te communiceren en actief mee te doen in een groep. Daarnaast worden spelenderwijs belangrijke communicatievaardigheden getraind, zoals actie-reactie, beurt wisselen en initiatief nemen.
Webshop Eelke Verschuur
Webshop voor schakelspeelgoed en ander spelmateriaal.
Webshop rdgKompagne
Materialen voor groepsactiviteiten en aangepaste bedieningen.