
Cognitieve ondersteuning
Hoe lang nog? Wat gebeurt hierna? Hoe laat is …? Hoe lang is een kwartier?
Cognitieve hulpmiddelen bieden ondersteuning op het gebied van planning, zelfredzaamheid, communicatie en educatie. Het algemene doel is gebruikers een gevoel van zekerheid te geven bij hun deelname aan de maatschappij. De hulpmiddelen kunnen gebruikt worden op school, op het werk, bij het boodschappen doen en bij andere dagelijkse bezigheden.
![]() |
![]() |
![]() |
Tijd | Planning | Structuur |
Natuurlijk moet elk hulpmiddel passen bij de behoeftes en het niveau van de gebruiker. De hulpmiddelen in deze categorie zijn daarom divers, van eenvoudig tot meer complex. Er zijn hulpmiddelen die primair gericht zijn op het leren omgaan met het begrip tijd, hulpmiddelen voor planning en structuur, hulpmiddelen die helpen bij het uitvoeren van taken en hulpmiddelen die helpen herinneren aan activiteiten, afspraken, boodschappenlijstjes en andere zaken die u niet wilt vergeten.
De hulpmiddelen op deze website zijn allemaal gebaseerde op het concept ‘lineaire tijd’. Dat principe maakt tijd concreet en visueel inzichtelijk, waardoor het voor iedereen mogelijk is om (zelfstandig) tijd te berekenen en te begrijpen. Lees meer over lineaire tijd.
Timers en planners
In ons dagelijks leven spelen tijd en omgevingsfactoren een grote rol. Gedurende de dag hebben we te maken met verschillende activiteiten, taken en verantwoordelijkheden. Je staat er misschien niet altijd bewust bij stil, maar we maken hierbij veel gebruik van standaardprocedures en routines. Denk bijvoorbeeld aan je eigen ochtendroutine of vaste eetmomenten die je misschien aanhoudt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Autisme Spectrum Stoornis Hoe lang zal het duren? Wat gebeurt hierna? Ik wordt zenuwachtig als ik het niet weet Structuur is belangrijk voor mij |
ADD, ADHD Ik verlies snel mijn focus Ik ben vaak niet op tijd klaar Ik heb moeite om dingen bij te houden en gedaan te krijgen |
Dementie Ik ben zo vergeetachtig geworden Welke dag is het? Hoe laat is het? |
Verstandelijke beperking Ik heb moeite om dingen bij te houden en gedaan te krijgen |
Beroerte/infarct Ik heb moeite om een activiteit te starten en om mijn huis uit te komen |
Voor mensen met een cognitieve of neurologische beperking zoals ASS, leerproblemen, NAH, ADHD, dementie of een psychiatrische aandoening vormt het deelnemen aan de samenleving en het plannen van hun dagelijks leven een flinke uitdaging. Ze zijn hierin vaak afhankelijk van hun omgeving.
Het dagelijks leven van deze personen kan o.a. vereenvoudigd worden door het creëren van voorspelbaarheid en het vergroten en stimuleren van hun autonomie en zelfstandigheid. Dit bereik je door bijvoorbeeld:
- Abstracte informatie (zoals tijd) concreet te maken
- Informatie te visualiseren, bijvoorbeeld door het gebruik van plaatjes en kleuren
- Geschreven informatie toegankelijk te maken middels spraakondersteuning
- Informatie en instructie gestructureerd aan te bieden
- Alleen informatie te laten zien die relevant is
- Één taak per keer aan te bieden
- Eenvoudig taalgebruik
Een cognitief hulpmiddel kan hierbij extra ondersteuning bieden. Denk bijvoorbeeld aan een timer, een planbord, digitale planners of speciale apps.
Structuur is persoonlijk. Een juist hulpmiddel is afgestemd op de behoeftes en het niveau van de gebruiker en geeft antwoord op vragen zoals: Wat moet ik doen? Waarom? Waar moet ik zijn? Wanneer moet ik het doen? Hoe lang? Hoe? Wat komt hierna? Het creëert daarmee voorspelbaarheid, duidelijkheid en structuur. Het stimuleert de zelfstandigheid en zelfredzaamheid en vermindert tevens angst of een gevoel van onveiligheid.
Hoe lang nog? Wat gebeurt hierna? Hoe laat is …? Hoe lang is een kwartier?
Cognitieve hulpmiddelen bieden ondersteuning op het gebied van planning, zelfredzaamheid, communicatie en educatie. Het algemene doel is gebruikers een gevoel van zekerheid te geven bij hun deelname aan de maatschappij. De hulpmiddelen kunnen gebruikt worden op school, op het werk, bij het boodschappen doen en bij andere dagelijkse bezigheden.
![]() |
![]() |
![]() |
Tijd | Planning | Structuur |
Natuurlijk moet elk hulpmiddel passen bij de behoeftes en het niveau van de gebruiker. De hulpmiddelen in deze categorie zijn daarom divers, van eenvoudig tot meer complex. Er zijn hulpmiddelen die primair gericht zijn op het leren omgaan met het begrip tijd, hulpmiddelen voor planning en structuur, hulpmiddelen die helpen bij het uitvoeren van taken en hulpmiddelen die helpen herinneren aan activiteiten, afspraken, boodschappenlijstjes en andere zaken die u niet wilt vergeten.
De hulpmiddelen op deze website zijn allemaal gebaseerde op het concept ‘lineaire tijd’. Dat principe maakt tijd concreet en visueel inzichtelijk, waardoor het voor iedereen mogelijk is om (zelfstandig) tijd te berekenen en te begrijpen. Lees meer over lineaire tijd.
Timers en planners
In ons dagelijks leven spelen tijd en omgevingsfactoren een grote rol. Gedurende de dag hebben we te maken met verschillende activiteiten, taken en verantwoordelijkheden. Je staat er misschien niet altijd bewust bij stil, maar we maken hierbij veel gebruik van standaardprocedures en routines. Denk bijvoorbeeld aan je eigen ochtendroutine of vaste eetmomenten die je misschien aanhoudt.
Voor mensen met een cognitieve of neurologische beperking zoals ASS, leerproblemen, NAH, ADHD, dementie of een psychiatrische aandoening vormt het deelnemen aan de samenleving en het plannen van hun dagelijks leven een flinke uitdaging. Ze zijn hierin vaak afhankelijk van hun omgeving.
Het dagelijks leven van deze personen kan o.a. vereenvoudigd worden door het creëren van voorspelbaarheid en het vergroten en stimuleren van hun autonomie en zelfstandigheid. Dit bereik je door bijvoorbeeld:
- Abstracte informatie (zoals tijd) concreet te maken
- Informatie te visualiseren, bijvoorbeeld door het gebruik van plaatjes en kleuren
- Geschreven informatie toegankelijk te maken middels spraakondersteuning
- Informatie en instructie gestructureerd aan te bieden
- Alleen informatie te laten zien die relevant is
- Één taak per keer aan te bieden
- Eenvoudig taalgebruik
Een cognitief hulpmiddel kan hierbij extra ondersteuning bieden. Denk bijvoorbeeld aan een timer, een planbord, digitale planners of speciale apps.
Structuur is persoonlijk. Een juist hulpmiddel is afgestemd op de behoeftes en het niveau van de gebruiker en geeft antwoord op vragen zoals: Wat moet ik doen? Waarom? Waar moet ik zijn? Wanneer moet ik het doen? Hoe lang? Hoe? Wat komt hierna? Het creëert daarmee voorspelbaarheid, duidelijkheid en structuur. Het stimuleert de zelfstandigheid en zelfredzaamheid en vermindert tevens angst of een gevoel van onveiligheid.