SHX voor EMB

SHX voor Autisme

SHX voor Dementie

SHX in de Revalidatie

SHX in het Onderwijs

SHX voor Thuis

Software

Software

SHX: een totaalbeleving

Unieke software vormt het hart van het SHX systeem en bevat veel kant-en-klare activiteiten voor uiteenlopende niveaus en doelstellingen. Deze activiteiten zorgen voor een totaalbeleving en prikkelen de verschillende zintuigen van de cliënt: een afbeelding of filmpje verschijnt op de muur, tegelijkertijd verandert de kleur van het licht mee met de sfeer van de getoonde beelden, geeft een ventilator het gevoel van een briesje op de huid of ervaart de cliënt het geluid via vibraties van een stoel of kussen.

Te veel prikkels tegelijk? Dan schakelt u eenvoudigweg elementen uit via de software en voegt u deze weer toe op het moment dat de cliënt toe is aan een volgende ervaring.

U kiest zelf die elementen uit het SXH aanbod die het beste aansluiten bij de belevingswereld en mogelijkheden van uw cliënten, de beschikbare ruime en het budget. Al met een paar elementen kunt u eindeloos variëren! Meer informatie hierover vindt u op het tabblad Systeem.

Standaardactiviteiten…
De standaardactiviteiten binnen de SHX-software variëren van het simpelweg kunnen kiezen van de kleur van het licht tot filmpjes van stoere motoren of ontspannende muziek. Maar er zijn ook educatieve activiteiten gericht op het uitbreiden van de woordenschat, spelen met logische reeksen en het vergroten van aandacht en concentratie.

In de basiscollectie zitten activiteiten die gericht zijn op het openstellen van de zintuigen, het activeren van herinneringen, het vergroten van de aandacht, verbeteren van de taalvaardigheid en het stimuleren van de nieuwsgierigheid.

Zo is er een activiteit met een combinatie van foto’s van wilde dieren, dierengeluiden en bijpassend licht die de sfeer van de jungle creëert. Cliënten maken hier kennis met concepten als oorzaak-gevolg en de emoties die deze omgeving oproept. Koppel er educatieve activiteiten aan zoals het benoemen van dieren, vormen en kleuren of oefen met beurtgedrag door een eenvoudig gesprekje te voeren over wat jullie horen en zien.

Een andere activiteit is gericht op het ervaren van structuren zoals glad, ruw, hard en zacht. Er zijn afbeeldingen van koffiebonen, chocolade, water en wolken van watten. Voeg hier eenvoudig fysieke objecten en geuren aan toe die aansluiten bij de afbeeldingen en u creëert een totaalbeleving die alle zintuigen aanspreekt.

Enkele activiteiten zijn specifiek gericht op het leren omgaan met en herkennen van emoties. Hierin zijn bijvoorbeeld verschillende vormen te zien die zich met bijpassende muziek over het scherm bewegen terwijl het licht en andere effecten in de ruimte meeveranderen met de bewegende beelden. Beelden en kleuren roepen hierbij verschillende emoties op en kunnen ervaren en bespreekbaar gemaakt worden terwijl gewerkt wordt aan cognitieve stimulatie, communicatieve en sociale vaardigheden en interactie.

Ook kunnen cliënten zich via verschillende activiteiten verplaatsen in een totaal andere omgeving: het strand, een hoge berg of een regenachtige dag in de stad. Ze ervaren de sensatie van een vol voetbalstadium of luisteren naar het fluiten van de vogels in het bos. Deze activiteiten helpen cliënten om contact te maken met hun eigen nabije omgeving en stimuleert communicatie, moedigt aan tot het vertellen van verhalen en kan herinneringen terugbrengen aan ervaringen en situaties uit het verleden.

…én eigen activiteiten
Naast de standaardactiviteiten maakt u met de gebruiksvriendelijke software ook eenvoudig zelf activiteiten, met eigen materiaal van de cliënt zoals foto’s van familieleden, filmpjes die ze graag kijken of hun favoriete muziek. Of u maakt een leuke activiteit rondom terugkerende thema’s zoals Sinterklaas, de seizoenen of boodschappen doen. Het gebruik van eigen materialen verhoogt de herkenbaarheid voor uw cliënt, werkt stimulerend en activeert het geheugen. Binnen de activiteit voegt u de gewenste reactie toe van de beschikbare elementen. Zo kunt u het licht mee laten veranderen met de kleuren van een afbeelding, zet u een ventilator aan bij een familiefilmpje van de vakantie aan zee, of laat u de bubbelbuis reageren op het tempo van de muziek.

 

              

SHX: een totaalbeleving

Unieke software vormt het hart van het SHX systeem en bevat veel kant-en-klare activiteiten voor uiteenlopende niveaus en doelstellingen. Deze activiteiten zorgen voor een totaalbeleving en prikkelen de verschillende zintuigen van de cliënt: een afbeelding of filmpje verschijnt op de muur, tegelijkertijd verandert de kleur van het licht mee met de sfeer van de getoonde beelden, geeft een ventilator het gevoel van een briesje op de huid of ervaart de cliënt het geluid via vibraties van een stoel of kussen.

Te veel prikkels tegelijk? Dan schakelt u eenvoudigweg elementen uit via de software en voegt u deze weer toe op het moment dat de cliënt toe is aan een volgende ervaring.

U kiest zelf die elementen uit het SXH aanbod die het beste aansluiten bij de belevingswereld en mogelijkheden van uw cliënten, de beschikbare ruime en het budget. Al met een paar elementen kunt u eindeloos variëren! Meer informatie hierover vindt u op het tabblad Systeem.

Standaardactiviteiten…
De standaardactiviteiten binnen de SHX-software variëren van het simpelweg kunnen kiezen van de kleur van het licht tot filmpjes van stoere motoren of ontspannende muziek. Maar er zijn ook educatieve activiteiten gericht op het uitbreiden van de woordenschat, spelen met logische reeksen en het vergroten van aandacht en concentratie.

In de basiscollectie zitten activiteiten die gericht zijn op het openstellen van de zintuigen, het activeren van herinneringen, het vergroten van de aandacht, verbeteren van de taalvaardigheid en het stimuleren van de nieuwsgierigheid.

Zo is er een activiteit met een combinatie van foto’s van wilde dieren, dierengeluiden en bijpassend licht die de sfeer van de jungle creëert. Cliënten maken hier kennis met concepten als oorzaak-gevolg en de emoties die deze omgeving oproept. Koppel er educatieve activiteiten aan zoals het benoemen van dieren, vormen en kleuren of oefen met beurtgedrag door een eenvoudig gesprekje te voeren over wat jullie horen en zien.

Een andere activiteit is gericht op het ervaren van structuren zoals glad, ruw, hard en zacht. Er zijn afbeeldingen van koffiebonen, chocolade, water en wolken van watten. Voeg hier eenvoudig fysieke objecten en geuren aan toe die aansluiten bij de afbeeldingen en u creëert een totaalbeleving die alle zintuigen aanspreekt.

Enkele activiteiten zijn specifiek gericht op het leren omgaan met en herkennen van emoties. Hierin zijn bijvoorbeeld verschillende vormen te zien die zich met bijpassende muziek over het scherm bewegen terwijl het licht en andere effecten in de ruimte meeveranderen met de bewegende beelden. Beelden en kleuren roepen hierbij verschillende emoties op en kunnen ervaren en bespreekbaar gemaakt worden terwijl gewerkt wordt aan cognitieve stimulatie, communicatieve en sociale vaardigheden en interactie.

Ook kunnen cliënten zich via verschillende activiteiten verplaatsen in een totaal andere omgeving: het strand, een hoge berg of een regenachtige dag in de stad. Ze ervaren de sensatie van een vol voetbalstadium of luisteren naar het fluiten van de vogels in het bos. Deze activiteiten helpen cliënten om contact te maken met hun eigen nabije omgeving en stimuleert communicatie, moedigt aan tot het vertellen van verhalen en kan herinneringen terugbrengen aan ervaringen en situaties uit het verleden.

…én eigen activiteiten
Naast de standaardactiviteiten maakt u met de gebruiksvriendelijke software ook eenvoudig zelf activiteiten, met eigen materiaal van de cliënt zoals foto’s van familieleden, filmpjes die ze graag kijken of hun favoriete muziek. Of u maakt een leuke activiteit rondom terugkerende thema’s zoals Sinterklaas, de seizoenen of boodschappen doen. Het gebruik van eigen materialen verhoogt de herkenbaarheid voor uw cliënt, werkt stimulerend en activeert het geheugen. Binnen de activiteit voegt u de gewenste reactie toe van de beschikbare elementen. Zo kunt u het licht mee laten veranderen met de kleuren van een afbeelding, zet u een ventilator aan bij een familiefilmpje van de vakantie aan zee, of laat u de bubbelbuis reageren op het tempo van de muziek.