FAQ’s

Op deze pagina vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen.

Lightwriter SL40

Hoe schakel ik het meeleesvenster van mijn Lightwriter SL40 in of uit?

De tekst die u typt in het gesprekvenster zal gewoonlijk ook op het meeleesscherm verschijnen. Als u een privébericht wilt typen dat u alleen op uw eigen scherm wilt weergeven, druk dan op Menu en kies Tweede gesprek (optie 4). De tekst van het Eerste gesprek blijft op het meeleesscherm staan, uzelf krijgt een nieuw blanco gesprekvenster waarop u uw privébericht kunt typen. Rechts in uw scherm verschijnt het cijfer 2.

Om deze tekst privé te houden, wordt in het Tweede gesprek de leeswijze per woord of per zin gedeactiveerd. Om de tekst te laten uitspreken, drukt u op Ok. Om terug te keren naar uw originele gesprek drukt u op Menu en kiest u Eerste gesprek. Alle eerder ingevoerde tekst zal bewaard zijn, net als alle tekst die u in uw Tweede gesprek achterlaat.

Binnen het Instellingenscherm werkt de menutoets niet, verlaat dus eerst het Instellingenscherm.

Als ik op mijn Lightwriter SL40 in hoofdletters typ, worden sommige woorden verkeerd uitgesproken.

Wanneer op de Lightwriter SL40 met alleen hoofdletters getypt wordt (bijvoorbeeld omdat de gebruiker een beperkte visus heeft), worden sommige drieletterwoorden (bijv. BEN en KAN) niet correct uitgesproken. De woorden worden als afkorting (losse letters) uitgesproken, in plaats van als woord.

Dit is te verhelpen door in de instellingen bij Woordenboek > Spraakuitzonderingen deze woorden uit te laten spreken als BENN en KANN. Op die manier zal de SL40 de woorden correct uitspreken.

Hoe maak ik het toetsenbord van mijn Lightwriter SL40 schoon?

Als de toetsen zwaar gaan of helemaal niet meer ingedrukt kunnen worden, dan moet het toetsenbord schoongemaakt worden. Ga hierbij als volgt te werk:

  • Draai de twee schroefjes aan de zijkant los.
  • Bij de Lightwriter wordt een tooltje meegeleverd waarmee het toetsenbordraster los gehaald kan worden. Plaats dit tooltje in de inkepingen aan de onderkant van het toetsenbord en wip het raster naar boven los.
  • Verwijder alle toetskapjes en leg ze in een bakje met lauw water. Voeg eventueel wat afwasmiddel toe en laat de kapjes enige tijd weken.
  • Houd het raster onder lauw stromend water en maak zo nodig de gaten in het raster schoon met een doekje.
  • Maak het rubber van het toetsenbord voorzichtig schoon met een vochtig doekje.
  • Haal de toetskapjes uit het water en laat ze even uitlekken.
  • De toetskapjes mogen teruggeplaatst worden als ze nog nat zijn, ze zijn dan gemakkelijker op de rubberen voetjes aan te brengen. Het is heel belangrijk dat de toetskapjes recht op de rubberen voetjes komen te staan. Als een kapje hellend op het voetje komt te staan, verwijder dan het kapje en plaatst het opnieuw. Herhaal dit totdat het kapje recht staat.
  • Let erop dat u elk toetskapje op de juiste positie terugplaatst, gebruik hiervoor eventueel de lay-outs die in de handleiding staan afgebeeld.
  • Plaats het raster terug. Druk dit goed aan zodat het helemaal recht komt te zitten.
  • Breng tenslotte de twee schroefjes weer aan.
Kan mijn Lightwriter SL40 sms-berichten ontvangen in stand-by stand?

Voor een optimale gebruiksduur gaat de Lightwriter SL40 na 1, 2, 5 of 10 minuten automatisch in stand-by stand, wanneer deze niet actief wordt gebruikt. Om de accu te sparen, controleert de SL40 niet op nieuwe sms-berichten als deze in stand-by stand staat of uitgeschakeld is.

Wanneer de SL40 weer wordt ingeschakeld, kan het tussen de 10 en 20 minuteren duren, alvorens de sms-berichten alsnog ontvangen worden.

Om sms-berichten direct te kunnen ontvangen, dient de SL40 actief aan gehouden te worden. De SL40 is daarmee niet zo geschikt voor het ontvangen van berichten, wel om zelf berichten mee te versturen.

De Connect-versie van de SL40 is specifiek ontworpen voor telefonie en kan in de stand-by modus wel berichten ontvangen.

Ik heb problemen met sms'en met mijn Lightwriter SL40.

Controleer het volgende:

Staat de telefoonmodule aan?
Ga naar Instellingen > Uitschakelen > Telefoonmodule en kijk of deze aan staat.

Is de accu vol?
De accu mag niet te leeg zijn. Als deze niet vol genoeg is, dan kan de SL40 aangeven dat een bericht later wordt verzonden.

Is de simkaart goed geplaatst?
U kunt dit controleren door de Signaalindicator af te lezen in het hoofdmenu. Zie verderop in deze beschrijving.

Lightwriter SL40: plaatsing simkaart

Maak het Postvak Uit leeg door berichten te verwijderen. Houdt dit postvak altijd zo leeg mogelijk.
Ga naar het Postvak Uit. Druk op Menu om een lijst te zien van de opties voor het geselecteerde bericht. Kies Verwijder sms. Deze optie verwijdert het bericht permanent uit het Postvak UIT. U zult gevraagd worden om een bevestiging voordat het bericht wordt verwijderd. Eenmaal bevestigd kan de actie niet meer ongedaan worden gemaakt.
Als er berichten zijn met een sterretje erbij, dan worden deze nog verzonden. Dit zou automatisch moeten gebeuren zodra er weer een goed signaal is.

Signaalindicator
U kunt zien of uw Lightwriter voldoende bereik heeft om sms-berichten te verzenden en te ontvangen door te kijken naar het sms-icoon in de Activiteitenbalk. De signaalsterkte wordt aangegeven in de vorm van balkjes in het icoon, zoals u hieronder kunt zien:

Lightwriter SL40: signaalindicator

Nadat u de Lightwriter uit de stand-by haalt, kan het tot 30 seconden duren voordat het sms-icoon de juiste informatie geeft.

Tobii Communicator 5

Hoe kan ik de pagina instellen waarmee Communicator 5 opstart?

Ga voor het instellen van de paginaset waarmee Communicator 5 opstart eerst via de menubalk naar Bestand > Naar > Startpagina bewerken (u kunt ook met de rechtermuisknop klikken en dan kiezen voor Startpagina bewerken). U kunt vervolgens één van de paginasets van de Startpagina kiezen als opstartpagina. U klikt hiervoor op de betreffende knop en klikt dan aan de rechterkant op Instellen als opstartpagina.

Als de gewenste paginaset er niet bij staat dan kunt u deze op de startpagina zetten met de knop Paginasets toevoegen (bovenaan). U kunt dan kiezen uit verschillende categorieën met kant-en-klare paginasets, of via de knop  Mijn Paginasets één van uw eigen paginasets toevoegen. Nadat u de pagina hebt toegevoegd aan de startpagina, kunt u deze instellen als opstartpagina zoals hierboven is beschreven.

Hoe kan ik Gmail instellen in Communicator 5?
  • Ga naar Bestand > Naar > Geavanceerde Instellingen > Toepassingen > E-mail
  • Kies Nieuw
  • Kies het e-mail type of kies Handmatig configureren
  • Kies Volgende
  • Voer naam, e-mailadres en wachtwoord in
  • Kies Klaar, of vul de overige gegevens in bij handmatige configuratie

Extra instellingen nodig voor Gmail:

  • Ga naar de volgende site: accounts.google.com
  • Log in met uw Gmail gegevens
  • Kies Inloggen bij Google
  • Zet Authenticatie in twee stappen uit:

  • Zet Apps met lagere beveiliging toestaan aan:

 

Hoe voorkom ik toegang tot de instellingen met de rechtermuisknop in Communicator 5?

Ga hiervoor naar Bestand > Naar > Geavanceerde instellingen en kies het tabblad Invoer. U ziet dan linksonder Klikken met rechtermuisknop uitschakelen staan, dit moet u aanvinken. In het vervolg kunt u dan alleen nog via de menubalk naar de instellingen.

Hoe zet ik gegevens over naar een andere computer waar ook Communicator 5 op staat?

In Tobii Communicator 5 kunt u een export-bestand (eindigt op .vse) maken van een gebruiker. In het export-bestand komen alle instellingen, gebruikte paginasets  en overige bestanden te staan. Het export-bestand kan dienen als back-up maar het kan ook gebruikt worden om gegevens over te zetten naar een andere computer waar Tobii Communicator 5 op staat. Voor het overzetten van gegevens of het maken en terugzetten van een back-up gaat u als volgt te werk.

Ga naar Bestand > Import en Export instellingen en gegevens en kies dan Exporteer geselecteerde instellingen en gegevens en dan Volgende.

Kies Volledige Export en klik op Volgende.

Klik dan op Bladeren. Daarna bladert u naar de locatie waar u het export-bestand wilt opslaan (bijv. op een USB-stick), dan klikt u op OK en dan op Volgende.

Het maken van het bestand zal enige tijd in beslag nemen. Als het klaar is, klikt u op Voltooid.

Voor het importeren op een andere computer, of voor het terugzetten van een back-up op dezelfde computer, gaat u naar Bestand > Import en Export instellingen en gegevens. U kiest dan Importeer geselecteerde instellingen en gegevens en dan Volgende.

Blader vervolgens naar de locatie waar het export-bestand staat (bijv. op een USB-stick). Er verschijnt dan rechts de naam van de gebruiker met .vse  erachter (bijv. Gast.vse). Selecteer dit bestand en klik op Volgende.

Het importeren zal enige tijd in beslag nemen. Als dit klaar is, kiest u voor Volledige import en dan Volgende.

Dan wordt gevraagd of er geïmporteerd moet worden naar dezelfde gebruiker, een bestaande gebruiker of een nieuwe gebruiker. Meestal wordt hier dezelfde gebruiker gekozen. Hierna klikt u weer op Volgende.

Als het importeren klaar is, klikt u tenslotte op Voltooien.

 

Een export-bestand dat gemaakt is met Tobii Communicator 4 kan geïmporteerd worden in Tobii Communicator 5, maar andersom kan niet.

Het importeren lukt niet als het export-bestand is gemaakt op een computer met een nieuwere versie van Tobii Communicator 4 of 5. Het programma moet dan eerst geüpdatet worden. Dit kunt u doen via Help > Controleren op updates.

 

Waar kan ik de tekstbestanden vinden die ik met de tekstverwerker van Communicator 5 heb gemaakt?

Het terugvinden van de tekstbestanden is wat lastig. De gemakkelijkste manier om er te komen is via het menu van Communicator 5. Ga daar naar Bestand > Naar > Geavanceerde Instellingen en dan via het tabblad Systeem naar Gegevensmappen. In het dialoogvenster dat dan verschijnt, klikt u onderaan bij Gebruikersinstellingen voor actieve gebruiker op de knop Verkennen. Daar vindt u een map met de naam Tekst Files waarin de tekstbestanden staan.

Als u de map met tekstbestanden gevonden heeft, kunt u een snelkoppeling naar deze map maken, bijvoorbeeld op uw bureaublad, zodat u uw tekstbestanden voortaan sneller kunt vinden.

 

Kan ik in Communicator 5 mijn postvakken in één keer leeg maken?

Dit is niet door de gebruiker zelf te doen vanuit een vocabulaire, maar kan wel via de menubalk:

Ga naar Bestand > Naar > Geavanceerde instellingen > Toepassingen > E-mail

Open het tabblad Geavanceerd. Klik op de knop Map leegmaken, selecteer de map die u leeg wilt maken en klik op OK. Let op: de gehele map wordt hiermee geleegd.

Ook de e-mailmappen die gebruikt worden in Sono Key worden op deze manier leeggemaakt

Hoe kan ik mijn licentie overzetten naar een nieuwe computer?

Als u de computer waarop Tobii Communicator 5 staat gaat vervangen door een nieuwe, dan moet de licentie overgezet worden. Hiervoor moet u de licentie eerst deactiveren op de oude computer. Dit gaat als volgt:

Ga naar Help > Licentiebeheer, klik op de knop met de tekst Deactiveren en klik vervolgens nogmaals op de knop Deactiveren.

Als u de oude computer met Tobii Communicator 5 niet meer hebt of als deze niet meer werkt dan kunt het programma ook deactiveren via deze website:

https://live-www.tobiidynavox.com/activation-key

U vult daar het serienummer in en klikt vervolgens op Submit. Daarna moet u kiezen op welke computer u het programma wilt deactiveren, kies hier de computernaam van uw oude computer.

Na het deactiveren kunt u het programma met hetzelfde serienummer activeren op de nieuwe computer.

 

Tobii Communicator 4

Hoe kan ik de pagina instellen waarmee Communicator 4 opstart?

Voor het instellen van de paginaset waarmee Tobii Communicator 4 opstart gaat u naar Instellingen > Configuratiewizard > Opstarten. Bij tabblad Opstarten kunt u kiezen tussen de standaard Welkompagina of de Startpagina. Als u de tweede optie hebt gekozen, kunt u op het tabblad Startpagina met de knop Bladeren de paginaset kiezen waarmee u wilt opstarten. Uw paginasets staan standaard in deze map: Documenten > VS Communicator 4 > Gebruikersnaam > Mijn Paginasets. Gebruikersnaam is hierbij de naam van de actieve gebruiker.

Hoe kan ik Gmail instellen in Communicator 4?

Gmail kan in Tobii Communicator 4 als volgt worden ingesteld.

Voor uitgaande e-mail (SMTP) kan ook poort 465 gebruikt worden.

Tevens moet in de accountinstellingen van Gmail (Google) nog een aanpassing worden gedaan. Dit gaat als volgt:

Type in de adresbalk van uw browser: accounts.google.com
Log in met de Gmail gegevens
Kies Inloggen bij Google
Zet Authenticatie in twee stappen uit:

Zet Apps met lagere beveiliging toestaan aan:

 

Waar kan ik de tekstbestanden vinden die ik met de tekstverwerker van Communicator 4 heb gemaakt?

Het terugvinden van de tekstbestanden is wat lastig. De gemakkelijkste manier om er te komen is via het menu van Communicator 4. Ga daar naar Instellingen > Gegevensmappen. In het dialoogvenster dat dan verschijnt, klikt u onderaan bij Gebruikersinstellingen voor actieve gebruiker op de knop Verkennen. Daar vindt u een map met de naam Tekst Files waarin de tekstbestanden staan.

Als u de map met tekstbestanden gevonden heeft, kunt u een snelkoppeling naar deze map maken, bijvoorbeeld op uw bureaublad, zodat u uw tekstbestanden voortaan sneller kunt vinden.

 

Hoe zet ik gegevens over naar een andere computer waar ook Communicator 4 op staat?

In Tobii Communicator 4 kunt u een export-bestand (eindigt op .vse) maken van een gebruiker. In het export-bestand komen alle instellingen, gebruikte paginasets  en overige bestanden te staan. Het export-bestand kan dienen als back-up maar het kan ook gebruikt worden om gegevens over te zetten naar een andere computer waar Tobii Communicator 4 op staat. Voor het overzetten van gegevens of het maken en terugzetten van een back-up gaat u als volgt te werk.

Ga naar Bestand > Import en Export instellingen en gegevens en kies dan Exporteer geselecteerde instellingen en gegevens en dan Volgende.

Kies Volledige Export en klik op Volgende.

Klik dan op Bladeren. Daarna bladert u naar de locatie waar u het export-bestand wilt opslaan (bijv. op een USB-stick), dan klikt u op OK en dan op Volgende.

Het maken van het bestand zal enige tijd in beslag nemen. Als het klaar is, klikt u op Voltooid.

Voor het importeren op een andere computer, of voor het terugzetten van een back-up op dezelfde computer, gaat u naar Bestand > Import en Export instellingen en gegevens. U kiest dan Importeer geselecteerde instellingen en gegevens en dan Volgende.

Blader vervolgens naar de locatie waar het export-bestand staat (bijv. op een USB-stick). Er verschijnt dan rechts de naam van de gebruiker met .vse  erachter (bijv. Gast.vse). Selecteer dit bestand en klik op Volgende.

Het importeren zal enige tijd in beslag nemen. Als dit klaar is, kiest u voor Volledige import en dan Volgende.

Dan wordt gevraagd of er geïmporteerd moet worden naar dezelfde gebruiker, een bestaande gebruiker of een nieuwe gebruiker. Meestal wordt hier dezelfde gebruiker gekozen. Hierna klikt u weer op Volgende.

Als het importeren klaar is, klikt u tenslotte op Voltooien.

 

Een export-bestand dat gemaakt is met Tobii Communicator 4 kan geïmporteerd worden in Tobii Communicator 5, maar andersom kan niet.

Het importeren lukt niet als het export-bestand is gemaakt op een computer met een nieuwere versie van Tobii Communicator 4 of 5. Het programma moet dan eerst geüpdatet worden. Dit kunt u doen via Help > Controleren op updates.

 

De woordvoorspelling in Communicator 4 werkt niet.

Waarschijnlijk is het woordenboekbestand corrupt geraakt. Om dit te vinden gaat u eerst via het menu naar Instellingen > Gegevensmappen. Achter Toepassingsgegevensmap klikt u vervolgens op Verkennen. Daar bladert u via de map Users naar de map van de gebruiker (bijv. Gast). Daarin staat de map Custom Dictionaries waarin de woordenboekbestanden staan.

U herkent het woordenboekbestand aan de .vfo extensie en de naam van de gebruikte taal (bijv. Nederlands 3300.vfo). Wanneer u beschikt over een andere computer met Tobii Communicator 4 dan kunt u dit bestand vanaf die computer kopiëren. Is dat niet het geval, neem dan contact op met rdgKompagne zodat wij u een nieuw woordenboekbestand kunnen toesturen.

Als er in de map al een bestand voorkomt met dezelfde naam (dit is het corrupte bestand), dan dient u het nieuwe bestand een andere naam geven. In Communicator kunt u vervolgens het nieuwe bestand als standaard woordenboek instellen. Sluit hiervoor eerst Tobii Communicator 4 af en start het programma daarna weer op. Ga dan via de menubalk naar: Extra > Woordenboeken. Hier ziet u het nieuw toegevoegde woordenboek. Maak dit actief en klik op OK.

Nu kunt u testen of dit woordenboek wel goed werkt.

Bij mijn ontvangen sms'jes in Communicator 4 zijn alleen de telefoonnummers zichtbaar en niet de contactpersonen, terwijl die wel ingevoerd zijn.

Om de naam van de contactpersoon bij een ontvangen sms-bericht te zien, moet exact hetzelfde telefoonnummer in de contactenlijst staan. Nummers komen binnen met het voorvoegsel +31 en zonder de eerste 0 van het netnummer (internationale notatie). Als de nummers niet op die manier in de contactenlijst staan, worden ze niet herkend.

 

Kan ik in Communicator 4 mijn postvakken in één keer leeg maken?

Dit is niet door de gebruiker zelf te doen vanuit een vocabulaire, maar kan wel via de menubalk:

Ga naar Instellingen > E-mailinstellingen

Open het tabblad Geavanceerd. Klik op de knop Map leegmaken, selecteer de map die u leeg wilt maken en klik op OK. Let op: de gehele map wordt hiermee geleegd.

Ook de e-mailmappen die gebruikt worden in Sono Key worden op deze manier leeggemaakt

 

Kan ik met een Communicator 4 licentie op een pc ook Sono Suite gebruiken?

(Sono Suite bestaat uit: Sono Key, Sono Flex, Sono Primo en Sono Lexis)

Nee, op een pc is dit niet mogelijk. Dit kan alleen op de apparaten van Tobii Dynavox (C-serie, I-serie of M8). Wanneer de Communicator 4 licentie op een pc gebruikt wordt, heeft u dus alleen de Communicator 4 software zelf, zonder de invoegtoepassing Sono Suite. Om Sono Suite toch te gebruiken zijn er 2 opties:

  1. U gebruikt de software in demomodus. Voor het begeleiden en aanpassen van vocabulaires voor een Tobii-apparaat is dit een prima bruikbare oplossing.
  2. U schaft een upgrade naar Communicator 5 aan, hier zit de Sono Suite standaard bij. Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen.

 

Hoe kan ik mijn licentie overzetten naar een nieuwe computer?

Als u de computer waarop Tobii Communicator 4 staat gaat vervangen door een nieuwe, dan moet de licentie overgezet worden. Hiervoor moet u de licentie eerst deactiveren op de oude computer, dit gaat als volgt:

Ga naar Help > Licentiebeheer, klik op de knop met de tekst Deactiveren en klik dan op Volgende.

Als u de oude computer met Tobii Communicator 4 niet meer hebt of als deze niet meer werkt, neem dan contact op met onze helpdesk. U kunt ons hiervoor ook een e-mail sturen. Vermeld in uw e-mail het serienummer dat op de doos (met de cd en handleiding) staat.

Na het deactiveren kunt u het programma met hetzelfde serienummer activeren op de nieuwe computer.

 

Tobii I-serie en I-serie+

Hoe kan het aanraakscherm op de I-serie worden uitgeschakeld?

Let op: het onderstaande is niet mogelijk op de I-serie+.

Ga voor het uitschakelen van het aanraakscherm naar Configuratiescherm > Pen en aanraken. Selecteer vervolgens het tabblad Aanraken en vink de optie Uw vinger als invoerapparaat gebruiken uit.

Als het aanraakscherm later weer ingeschakeld moet worden, hebt u wel een muis of trackball nodig om de optie weer aan te vinken. Hiervoor kan het bijgeleverde toetsenbord met trackball gebruikt worden.

Wat moet ik doen als mijn I-serie of I-serie+ apparaat niet meer opstart?

Als het apparaat niets meer doet bij het aanzetten, voer dan onderstaande reset-procedure uit. Dit wordt ook wel de PMR (Power Management Reset) procedure genoemd.

  • Verwijder de beide accu’s uit het apparaat. Deze vindt u aan de onderkant. U moet voor het verwijderen het schuifje verplaatsen om de accu los te krijgen.
  • Koppel de lader los als die nog aangesloten is.
  • Houd de aan-knop aan de rechter zijkant 15-20 seconden ingedrukt.
  • Verbind de lader weer met het apparaat (plaats de accu’s nog niet terug).
  • Probeer het apparaat aan te zetten door de aan-knop in te drukken.

Als het apparaat weer normaal opstart, kunt u de accu’s terugplaatsen. Dit mag ook als het apparaat al aanstaat.

Indien het bovenstaande niet helpt, dan kan het apparaat of de lader defect zijn. Neem in dat geval contact met ons op.

 

Ik heb geen geluid op mijn I-serie of I-serie+ apparaat.

Als het I-apparaat geen geluid geeft, dan kunt u het volgende gedaan doen.

Op het bureaublad staat een icoon met de naam I-series Control Center. Start dit programma en selecteer links in het venster de optie Veiligheid. Hier moeten vinkjes staan bij Geluid en Temperatuur en onderaan moet Gemonteerd geselecteerd zijn. Sluit daarna het Control Center af en test of het geluid nu wel werkt.

Als het bovenstaande niet tot een oplossing leidt, ga dan via het Windows Startmenu naar Configuratiescherm > Geluid (of zoek in Windows op de term ‘geluid’). Selecteer het tabblad Afspelen. Hier moet Realtek High Definition Audio als standaardapparaat ingesteld zijn. Klik met de rechtermuisknop op  Realtek High Definition Audio en klik dan op Eigenschappen.

Kies vervolgens het tabblad Niveaus. Het volume van de speakers moet daar voldoende openstaan. Het niveau voor de microfoon kan het beste helemaal dicht staan.

Als na het instellen of controleren van bovenstaande instellingen het geluid nog steeds niet werkt, neem dan contact op met onze helpdesk.

 

Er komt een hoge pieptoon uit de speakers.

Dit komt meestal doordat de microfoon openstaat, waardoor het geluid gaat rondzingen. Om dit te verhelpen gaat u via het Windows Startmenu naar Configuratiescherm > Geluid (of zoek in Windows op de term ‘geluid’). Selecteer het tabblad Afspelen, klik met de rechtermuisknop op Realtek High Definition Audio en kies daarna Eigenschappen.

Kies vervolgens het tabblad Niveaus. Het volume van de speakers moet daar voldoende openstaan. Het niveau voor de microfoon kan het beste helemaal dicht staan.

Zet het niveau van de microfoon op 0, of stel de mute-functie in door een klik op het luidsprekertje (er verschijnt dan een stopteken in het icoon).

 

Tobii C-serie

Mijn Tobii C12/C15 gaat niet aan.

Als een Tobii C12 of C15 niet aan gaat na het indrukken van de aan-toets, dan kan het mogelijk helpen om de restspanning van het apparaat te halen. Dit doet u als volgt:

  • Verwijder de accu’s uit het apparaat.
  • Trek de stekker van de lader uit het apparaat.
  • Houd de aan-toets minstens 10 seconden ingedrukt.
  • Plaats de accu’s weer terug en sluit de lader aan.
  • Probeer het apparaat nu weer met de aan-toets in te schakelen.
De accu's van mijn Tobii C-apparaat laden soms niet op in de externe acculader.

De externe acculader van de Tobii C-serie is wat ‘onvriendelijk’ in het gebruik.

De lader dient op het stopcontact en op het apparaat aangesloten te worden, vóórdat de accu’s geplaatst worden. Doet u dit per ongeluk in een andere volgorde (eerst accu’s plaatsen, dan voeding aansluiten) dan laden de accu’s niet op. Ook wanneer u vervolgens de accu’s uit de lader haalt en ze opnieuw plaatst, zullen de accu’s niet opgeladen worden. Dit komt vermoedelijk doordat er dan nog spanning op bepaalde condensatoren staat.

U kunt dit oplossen door de accu’s uit de lader te nemen, de voeding van de lader af te halen en vervolgens de accu’s weer in de lader te plaatsen. De accu’s trekken dan de restspanning weg. Hierna verwijdert u opnieuw de accu’s uit de lader, sluit u de lader aan op het stopcontact en op het apparaat en plaatst u de accu’s weer in de lader.

Om te controleren of de accu’s opgeladen worden, kunt u de indicatorknop (met de tekst Push) indrukken. Als een van de indicatorleds knippert, dan wordt de accu geladen.

Ik heb problemen met de Gewa Micro USB-module op mijn Tobii C12/C15.

Bij problemen met de Gewa Micro USB infraroodmodule kan men het volgende doen:

  • In Windows Apparaatbeheer: zoek onder Poorten naar Tira. Klik hierop met de rechtermuisknop en kies ‘Installatie ongedaan maken’. Zet een vinkje bij de optie ‘De stuurprogramma’s voor dit apparaat verwijderen’ en klik op OK.
  • In Windows Apparaatbeheer: zoek onder Universal Serial Bus-controllers naar Tira. Klik hierop met de rechtermuisknop en kies ‘Installatie ongedaan maken’. Zet een vinkje bij de optie ‘De stuurprogramma’s voor dit apparaat verwijderen’ en klik op OK.
  • Schakel Tira uit in de C-series Hardware Options onder Omgevingsbediening.

Als de Gewa Micro USB nu nog niet herkend wordt, download en installeer dan de laatste (Windows) driver van de FTDI-site: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm.

Sono Key start op mijn Tobii C12/C15 in de evaluatiemodus.

Dit probleem kan zich voordoen na het terugzetten van een back-up van de C-partitie. Hierna moeten alle Tobii updates gedownload en geïnstalleerd worden met behulp van de Update Notifier. Daarbij wordt Tobii Communicator wel bijgewerkt maar Sono Key niet.

De nieuwste versie van Sono Key kunt u hier downloaden: http://www.tobii.com/en/assistive-technology/global/support-and-downloads/?product=423. Zoek de laatste versie van de Sono Key software en klik op Dutch om hiervan de Nederlandse versie te downloaden. Na het downloaden kunt u de software installeren.

Als het probleem zich hierna nog steeds voordoet, doe dan het volgende:

Ga naar Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen, selecteer ‘C-series Hardware Options’ en klik op Herstellen. Start het systeem daarna opnieuw op.

De oogbesturing op mijn Tobii C15/C12 werkt niet.

Probeer de volgende stappen:

  1. Open op het bureaublad Gaze Interaction Settings en controleer of de besturingsstatus selecteerbaar is. Als dat niet het geval is, ga dan verder met stap 3 hieronder.
  2. Controleer in Tobii Communicator of de Invoermethode correct is ingesteld. Ga hiervoor binnen Tobii Communicator naar Instellingen > Invoermethode. Hier moet “Muisklik met aanraakscherm” of “Tobii Gaze Interaction” geselecteerd zijn. Als dit niet tot resultaat leidt, voer dan stap 4 uit.
  3. Controleer of bij de netwerkadapters het Tobii IS Platform is ingeschakeld:
    – Rechtsklik op het bureaublad op Deze Computer, klik op Eigenschappen en vervolgens op Apparaatbeheer.
    – Klap de lijst met Netwerkadapters uit.
    – Rechtsklik op Tobii IS Platform en controleer of deze is ingeschakeld. Zo niet, schakel deze dan in.
    – Test nu de oogbesturing. Wanneer deze nog niet werkt, start dan de C12 of C15 opnieuw op en test de oogbesturing nogmaals.
  4. Installeer Gaze Interaction Software opnieuw:
    – Ga naar Start > Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen.
    – Selecteer Tobii Gaze Interaction Software en klik op Verwijderen.
    – Start uw internetbrowser en ga naar http://tdvox.web-downloads.s3.amazonaws.com/GazeInteractionSW/software/TobiiDynavox_GazeInteractionSW_Enterprise_Installer_2-6-5-3_x86.msi. Download en installeer vervolgens de Tobii Gaze Interaction Software.
    – Start na de installatie de C12 of C15 opnieuw op.
    – Wanneer de oogbesturing weer werkt, dan moet deze opnieuw gekalibreerd worden.
  5. Wanneer het bovenstaande niet tot resultaat leidt, is er mogelijk sprake van een slecht contact tussen de oogmodule en het apparaat. Dit kan mogelijk verholpen worden door de oogmodule even los te halen en opnieuw te monteren. Hiervoor is een torx-sleutel nodig, die standaard bij de oogmodule is meegeleverd.Ga als volgt te werk. Schakel het apparaat uit en leg het ondersteboven op een zacht oppervlak, zodat het scherm niet beschadigd raakt. Draai de twee schroeven van de oogmodule los. Trek de oogmodule los en plaats deze direct weer terug. Zorg ervoor dat u de contacten op de oogmodule en het apparaat niet aanraakt. Draai de twee schroeven gelijkmatig vast. Schakel het apparaat weer in en controleer of de oogbesturing werkt. Wanneer deze weer werkt, moet opnieuw een kalibratie uitgevoerd worden.

Lossen de bovenstaande stappen het probleem niet op, neem dan contact met ons op.

Op mijn C12/C15 is geen CEye aangesloten, maar er verschijnt toch een rode stip.
De rode stip wordt gegenereerd door de software Tobii Eye Control Suite. U kunt deze dus ook tegenkomen op pc’s waarop geen module voor oogbesturing is aangesloten, maar waarop wel de software is geïnstalleerd. Om dit te verhelpen gaat u via de Welkompagina van Tobii Communicator naar Instellingen > Tobii CEye. Hier kunt u het type feedback op onzichtbaar zetten.
Zal Windows de schermbeveiliging (screensaver) inschakelen als ik de oogbesturing pauzeer?

Nee, wanneer oogbesturing is gepauzeerd, worden oogbewegingen nog gewoon door de CEye gedetecteerd en door Windows gezien als muisbewegingen. De pauzefunctie zorgt er alleen voor dat oogbewegingen niet worden omgezet in acties. Doordat Windows muisbewegingen blijft registreren, zal de screensaver niet geactiveerd zal worden.

De screensaver kan wel geactiveerd worden wanneer er geen ogen zichtbaar zijn. In dat geval zal het scherm echter direct weer actief worden wanneer u weer achter de CEye plaatsneemt.

Tobii Gaze Viewer

Gaze Viewer neemt het geluid van filmpjes niet op.

Gaze Viewer kan opnames maken van oogbewegingen bij het kijken naar een videofilmpje. Door de opname met de F7-toets te starten, wordt ook het geluid opgenomen. Normaalgesproken is dat zowel het omgevingsgeluid als het geluid van de film. Binnen de standaard Mediaspeler van Windows wordt de F7-toets echter gebruikt om het volume te dempen, waardoor Gaze Viewer het geluid niet kan opnemen.

Dit is op te lossen door een alternatieve mediaspeler te gebruiken. Een eenvoudige mediaspeler die goed werkt is Media Player Classic. U kunt deze speler downloaden via onderstaande links.

Media Player Classic 32 bit
Media Player Classic 64 bit

Ga in Media Player Classic naar Beeld > Opties en selecteer onder Formaten de videoformaten die u standaard met deze speler wilt afspelen.

Mind Express 4

Hoe bepaal ik met welk bestand Mind Express 4 opstart?

Mind Express 4 start standaard op met het document waarmee het de laatste keer is afgesloten. Het is ook mogelijk om altijd met hetzelfde document op te starten, onafhankelijk van waarmee is afgesloten. Hiervoor gaat u naar Extra > Opties. Zet daar een vinkje voor Start document. Klik op de knop met de drie stipjes om te bladeren naar het document waarmee u wilt openen. Kies vervolgens Openen en daarna OK.

 

Hoe gebruik ik de camerafuncties in Mind Express 4?

In Mind Express 4 kan gebruik worden gemaakt van camerafuncties. Is uw communicatiehulpmiddel of computer niet voorzien van een ingebouwde camera, dan kunt u gebruik maken van een webcam. Alle webcams die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, zijn in principe geschikt om met Mind Express te gebruiken. Bij de aanschaf is het wel van belang om op het volgende te letten:

De resolutie bepaalt hoe groot het beeld van de webcam op het scherm verschijnt. Hoe hoger de resolutie, hoe groter het beeld. Een resolutie van 1024×768 geeft dus een groter beeld dan 640×480. Het heeft geen zin om een dure webcam te gebruiken, die een hogere resolutie heeft dan uw beeldscherm.

In een vocabulaire kan een vak worden gemaakt dat het camerabeeld weergeeft. Ook kunnen aan vakken verschillende camerafuncties worden toegekend. Om snel een camera uit te proberen, kan gebruik worden gemaakt van het demovocabulaire ‘me4_ned’, dat standaard in Mind Express 4 is opgenomen. In dit bestand komt u via de knop Multimedia op de Camera-pagina.

Als de computer meerdere camera’s heeft dan kan via Extra > Camera > Instellingen de gewenste camera gekozen worden. Het selecteren van een camera kan ook gedaan worden met een actie die onder een knop in het vocabulaire staat.

 

Hoe kan ik in Mind Express snel geluidsopnames maken?

Mind Express biedt de mogelijkheid om makkelijk geluidsopnames te maken en die op te slaan onder een knop. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de functie Snelle opname. Door de linkermuisknop even ingedrukt te houden (of het scherm aan te raken, bij aanraakscherm) verschijnen er knoppen waarmee een opname gemaakt kan worden. Hiervoor moeten de volgende instellingen geconfigureerd worden.

Onder Extra > Opties: vink de optie Snelle opname aan en stel daar achter de tijd in dat de knop ingedrukt moet worden of het scherm aangeraakt moet worden.

De volgende stap is afhankelijk van de bedieningsmethode. Als voor de bediening gebruikt wordt gemaakt van een muis of aanraakscherm, ga dan naar Extra > Muisselectie en kies achter Selecteren de optie bij loslaten.

Als voor bediening gebruik wordt gemaakt van scanning, ga dan naar Extra > Scanningselectie en vink op het tabblad Algemeen de optie Muis gebruiken tijdens scannen aan.

 

Nieuwe pagina's worden al geopend voordat de spraakboodschap helemaal is uitgesproken.

In Mind Express 4 wordt bij knoppen die naar andere pagina’s verwijzen en bovendien geluid bevatten, niet gewacht tot de boodschap volledig is uitgesproken.

U kunt dit veranderen door onder Document > Voorkeuren de optie Wacht op spraak bij pagina-overgang in te schakelen.

Hoe zet ik de gegevens van Mind Express over naar een andere computer?

Als u de gegevens van Mind Expres over wilt zetten naar een andere computer waar ook Mind Express op staat, ga dan als volgt te werk.

Open het document dat u wilt overzetten. Ga dan naar Bestand > Exporteren > Huidig document. Blader vervolgens naar de locatie waar u het exportbestand wilt opslaan (bijv. op een USB-stick) en kies Opslaan. Er wordt dan een bestand gemaakt met dezelfde naam als het huidige document en met de extensie .jmm .

Ga binnen Mind Express op de andere computer naar Bestand > Importeren > Document en blader naar de locatie waar het exportbestand is opgeslagen (bijv. een USB-stick). Kies vervolgens voor Openen.

Als u op deze manier een bestand overzet, dan worden ook alle aan dat document gekoppelde bestanden en instellingen meegenomen. U kunt een exportbestand niet importeren als het gemaakt is met een nieuwere versie van Mind Express. In dat geval moet u Mind Express op de doelcomputer eerst bijwerken naar de laatste versie via Help > Controleren op updates.

 

Mind Express neemt mijn muziek- en videobestanden niet mee bij het exporteren van een kaart.

De reden dat dit niet gebeurt, is dat muziek- en videobestanden over het algemeen vrij groot zijn, hetgeen zou kunnen leiden tot zeer grote exportbestanden. Om problemen te vermijden, is ervoor gekozen om deze bestanden niet standaard mee te exporteren. Vanuit de mediabibliotheek kunt u muziek en video’s eenvoudig overzetten op bijvoorbeeld een usb-stick.

Als u het u de muziek en video’s toch wilt meenemen in het exportbestand, vink dan bij het exporteren de opties Muziek en Video aan.

Hoe kan ik mijn licentie overzetten naar nieuwe computer?

Als de computer waarop Mind Express staat vervangen moet worden door een nieuwe computer, dan moet de licentie overgezet worden. Hiervoor moet Mind Express op de oude computer eerst gedeactiveerd worden. Ga hiervoor naar Help > Info en kies Update licentie. Daarna moet het serienummer ingevuld worden, dit vindt u op de doos van Mind Express. Daarna kiest u Volgende, dan Activeren via Internet en dan weer Volgende.

Op de nieuwe computer moet u eerst Mind Express installeren met behulp van de cd-rom. Daarna start u het programma en kiest u voor Activeren. U vult dan het volledige serienummer in en kiest weer voor Activeren via internet.

Als u Mind Express niet kunt deactiveren omdat u de oude computer niet meer hebt of omdat deze niet meer werkt, neem dan contact op met onze helpdesk. U kunt ons hiervoor ook een e-mail sturen. Vermeld in uw e-mail het volledige serienummer van Mind Express.

 

Mobi 2 en Mobi 3

Hoe plaats ik een simkaart in de Mobi 2 of Mobi 3?

De Mobi 2 en Mobi 3 zijn optioneel voorzien van een gsm-module voor bellen en sms’en. Om een simkaart te plaatsen, gaat u als volgt te werk.

Leg het apparaat met het beeldscherm naar beneden neer.

Draai de 3 ‘Torx T6’ schroeven van het batterijklepje los.

Trek het batterijklepje voorzichtig omhoog totdat u een klik hoort. Haal het klepje er dan af.

Haal nu de accu eruit zoals hieronder afgebeeld:

Nu kan de simkaarthouder uit het apparaat gehaald worden door op het kleine knopje te drukken naast de simkaarthouder. Wanneer u op dit knopje drukt, schuift de houder een stukje uit het apparaat, zodat deze er uitgenomen kan worden. Plaats de simkaart in de simkaarthouder en plaats de houder terug in het apparaat.

 

Ik kan niet bellen en sms’en met mijn Mobi 3.

Controleer eerst of de GSM-functie aanstaat. Dubbelklik hiervoor op het Mobi-icoontje in de systeembalk.

Het venster Opties verschijnt. Linksboven moet hier GSM zijn aangevinkt.

Ga vervolgens Extra > Telefoon > Instellingen.

Selecteer in de vervolgkeuzelijst Model de optie Mobi 3 internal phone. Automatisch verschijnt dan in de lijst de correcte COM-poort.

Vul ook de pincode van de simkaart in. Deze is verplicht om op te geven. Als je een simkaart gebruikt zonder pincode, vul in dit veld dan een willekeurige code in.

Let op dat na 3 mislukte pogingen de simkaart vergrendeld wordt. De simkaart moet dan in een gewoon toestel geplaatst worden en kan met de pukcode weer ontgrendeld worden.

U kunt naar wens nog een aantal opties aan- of uitvinken. Kies tenslotte OK.

Het kan 30 seconden duren voordat u verbinding hebt met provider.

 

Ik kan niet bellen en sms'en met mijn Mobi 2.

Controleer allereerst of de Mobi GSM-functie automatisch met Windows wordt opgestart. Dubbelklik hiervoor op het Mobi2 icoontje in de systeembalk:

Het venster Mobi2 options verschijnt. Zorg ervoor dat onder het kopje GSM de optie Turn on GSM when Mobi starts up aangevinkt is. Druk achter GSM op de knop On. Klik op OK om de Mobi2 options te sluiten.

Vervolgens controleert u de telefooninstellingen. Ga hiervoor binnen Mind Express 4 naar Extra > Telefoonfuncties > Instellingen.

Stel hier de pincode van uw simkaart in. Wanneer uw simkaart niet is beveiligd met een pincode, voer hier dan toch een 4-cijferige code in, bijv 0000. Zorg ervoor dat bij Model Mobi2 is geselecteerd en bij Poort COM3. Ook moet Initialisatie bij opstarten aangevinkt zijn.

 

Ik heb problemen met de IR op de Mobi 2.

Controleer het volgende:

Wordt de Mobi 2 goed op de ontvanger gericht? Houd de Mobi 2 rechtop, richt deze op de ontvanger en bedien een IR-vakje. De Mobi 2 is erg kritisch in het bereik bij het uitsturen van een IR-signaal. De zend-led’s bevinden zich middenboven aan de achterkant van de Mobi 2, achter het ronde glaasje. Controleer of niets dit glaasje blokkeert.

Kunt u bij de bediening van een IR-vakje het rode ledje achter het IR-venster even zien oplichten?

Staat bij Extra > GEWA > Eigenschappen de COM-poort op COM 6 ingesteld?

Is bij Extra > Invoegtoepassingen de GEWA-optie aangevinkt?

Ga naar de bewerkmodus en open het IR-vakje. Staat hier de GEWA als opdracht ingesteld, met daarbij een GEWA-kanaalnummer, bijvoorbeeld ‘gw1’?

Werkt via Extra > GEWA > Aanleren het aanleren en uitzenden van IR-signalen wel? Let er wel op dat u met het aanleren een bestaand IR-signaal overschrijft. Gebruik daarom een GEWA-kanaalnummer dat niet gebruikt wordt, of maak eerst een backup via Extra > GEWA> Back-up.

 

Zingui 2

Het lukt niet om de Zingui 2 te verbinden met de computer.

De nieuwere versie van de Zingui 2 zal bij het verbinden met de computer tevoorschijn komen als een schijfstation. Het onderstaande is bij deze nieuwere Zingui 2’s niet van toepassing.

De eerste versie van de Zingui 2 maakt voor het verbinding maken met een computer gebruik van het Mobiel Apparaten Centrum (Windows Mobile Device Center, afgekort WMDC). Er kunnen zich problemen voordoen waardoor het apparaat geen verbinding maakt. Het volgende kan gedaan worden om deze problemen op te lossen.

Het WMDC opnieuw installeren helpt soms om het probleem op te lossen. Hiervoor moet men eerst de oude versie verwijderen. Ga daarvoor naar Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen of zoek in Windows op de tekst ‘Programma’s installeren en verwijderen’. Zoek in de lijst Windows Mobile Device Center en verwijder dit. Als in de lijst ook Update voor het stuurprogramma voor Windows Mobiel Apparaten Centrum voorkomt, dan moet dat ook verwijderd worden. Het verwijderen kan enige tijd in beslag nemen.

Installeer vervolgens het WMDC via één van de volgende links:
Voor de 32 bits versie van Windows 7, 8 en 10: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=14
Voor de 64 bits versie van Windows 7, 8 en 10: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3182

Voor Windows 8 en Windows 10 moet vervolgens nog dit bestand geïnstalleerd worden:  https://www.microsoft.com/nl-be/download/details.aspx?id=21

Voor Windows 10 moet tenslotte nog een laatste bestand geïnstalleerd worden. Dit bestand kunt u downloaden van http://www.jabblasoft.com/files/misc/wmdc_win10_1703_fix.exe. Vervolgens gaat u in Verkenner naar de map Downloads, klikt u met de rechter muisknop op wmdc_win10_1703_fix.exe en kiest u voor Als administrator uitvoeren.

Na het installeren van de benodigde bestanden, moet voor alle besturingssystemen de computer opnieuw opgestart worden

Als het verbinding maken hierna nog niet werkt, zet dan de Zingui 2 een keer helemaal uit en weer aan. Sluit ook de oplader aan. Als ook dit niet tot het gewenste resultaat leidt, neem dan contact op met onze helpdesk.

 

Hoe update ik Mind Express 4 op de Zingui 2?

U wordt aangeraden om Mind Express altijd up-to-date te houden, zowel op de computer als op de Zingui 2. Bestaande documenten, afbeeldingen, geluiden of stemmen worden bij een update altijd behouden.

Om de update te installeren:

  • Zorg dat de Zingui 2 voldoende is opgeladen of sluit anders de oplader aan.
  • Sluit de Zingui 2 aan op uw computer met behulp van de usb-kabel.
  • Voor het verbinding maken met de computer zijn er 2 mogelijkheden. Bij de nieuwere Zingui 2’s is het apparaat zichtbaar als een schijfstation. Bij oudere Zingui 2’s wordt gebruik gemaakt van het Windows Mobiel Apparaten Centrum.
  • Download dit bestand: http://www.jabblasoft.com/files/misc/updateme4forzingui2.exe
  • Open het gedownloade bestand om de update uit te voeren.
  • Afhankelijk van het beveiligingsniveau van uw computer kan er om bevestiging gevraagd worden. Klik op Ja om de updater toe te staan wijzigingen aan te brengen op de computer.
  • U wordt gevraagd te controleren of de Zingui 2 verbonden is met de computer. Klik op Ja als dat zo is.
  • Hierna zal het updatebestand worden uitgepakt en vervolgens automatisch worden uitgevoerd. Sluit uw pc of de Zingui 2 niet af tijdens het updaten! Het updaten zal zeker 10 minuten in beslag nemen en is voltooid als de boodschap “Zingui 2 will now restart to finalize the update…” verschijnt. U kunt dan op een toets drukken om het updatevenster te sluiten. Uw Zingui 2 zal automatisch opnieuw opstarten.

Als bovenstaande boodschap na 30 minuten nog niet verschijnt, sluit dan het Opdrachtvenster, reset de Zingui 2 en start de update opnieuw.

 

Hoe verwijder ik ongebruikte geluiden van mijn Zingui 2?

Wanneer op de Zingui 2 een knop verwijderd wordt uit een vocabulaire, dan vraagt de Zingui 2 niet of u het bijbehorende geluid ook wilt verwijderen. Geluiden blijven daardoor allemaal bewaard, hetgeen veel ruimte in beslag neemt.

De Zingui 2 heeft echter een speciale functie om ongebruikte geluiden op te ruimen. U vindt deze functie onder Extra > Zingui 2 > Schijf opruimen. De functie zal alle documenten op de Zingui 2 doorlopen en de geluiden verwijderen die nergens meer worden gebruikt.

Hoe verklein ik afbeeldingen in Mind Express 4 zodat mijn Zingui 2 niet vastloopt?

Afbeeldingen worden bij het exporteren naar de Zingui 2 vanuit Mind Express 4 niet meer automatisch verkleind. Bij te grote afbeeldingbestanden zal de Zingui 2 steeds vastlopen.

Afbeeldingen die gebruikt gaan worden op de Zingui 2, moeten daarom al direct bij het importeren in de mediabibliotheek van Mind Express 4 verkleind worden. Importeren doet u via Bestand > Mediabibliotheek > Item toevoegen/importeren. Vink vervolgens de optie Verklein figuren na importeren aan.

Bij het kiezen van spraakknoppen op mijn Zingui 2 hoor ik twee stemmen door elkaar.

Dit probleem kan zich voordoen als bij de instellingen voor Muisselectie de optie Auditieve feedback aanstaat. Deze instelling zorgt ervoor dat de teksten die op de knoppen staan bij aanraken worden uitgesproken. Deze functie is alleen van belang als aan de knoppen geen synthetische of opgenomen spraak is toegevoegd.

Wanneer deze instelling aanstaat terwijl een knop ook synthetische spraak bevat, dan hoort u soms twee stemmen door elkaar. Door een klein tijdsverschil tussen de stemmen klinkt dit vaak als een echo. De oplossing is in dat geval de Auditieve feedback uit te zetten. Hiervoor gaat u naar Extra > Muisselectie en vinkt u Auditieve feedback uit.

De symbolensets in Mind Express 4 op de Zingui 2 en de computer komen niet overeen.

Het kan voorkomen dat op de Zingui 2 symbolen ontbreken die in hetzelfde vocabulaire wel voorkomen op de computer, of omgekeerd dat er symbolen ontbreken op de computer die wel op de Zingui 2 voorkomen.

De oorzaak hiervan kan zijn dat de licenties voor de symbolenset op de Zingui 2 en de computer niet overeenkomen. De Mind Express 4 licentie voor op de computer, die is geleverd bij de Zingui 2, zou dezelfde licentie moeten hebben. Gebruikt u op de computer een andere Mind Express 4 versie, dan kunnen de ontbrekende licenties voor symbolensets er eventueel bijgekocht worden.

Om de licenties te controleren gaat u in Mind Express voor de computer naar Help > Info. De aanwezige licenties zijn zwart of donkergrijs, niet-aanwezige licenties zijn lichtgrijs. Op de Zingui 2 de kunt u de aanwezige of ontbrekende licenties op dezelfde manier zien door naar Bestand > Info te gaan.

Als de licenties wel overeenkomen en er desondanks toch symbolen ontbreken, dan is er op de computer of op de Zingui 2 een symbolenset niet geïnstalleerd, terwijl daar wel een licentie voor aanwezig is. U ziet de betreffende licentie dan donkergrijs in het Info-scherm staan.

Op de computer kunt u dit oplossen door een update van Mind Express 4 uit te voeren via deze link: http://www.jabblasoft.com/files/me4/me4_setup.exe.Tijdens het uitvoeren van de update krijgt u een venster te zien waarin u de ontbrekende symbolensets kunt aanvinken.

Als op de Zingui 2 een symbolenset niet is geïnstalleerd, dan kunt u het beste telefonisch contact opnemen met onze helpdesk. Wanneer de Zingui 2 dan verbonden is met een computer die toegang heeft tot internet, kunnen wij op afstand de ontbrekende symbolenset op de Zingui 2 installeren.

Zingui

Hoe kalibreer ik het aanraakscherm van mijn Zingui?

Ga via het menu naar Bestand > Info  > Update licentie, type vervolgens het woord CALLIBRATE (let op 2 L’s) in het activatie veld en type OK. Volg daarna de instructies.

Het lukt niet om de Zingui te verbinden met de computer.

De Zingui maakt voor het verbinding maken met een computer gebruik van het Mobiel Apparaten Centrum (Windows Mobile Device Center, afgekort WMDC). Er kunnen zich problemen voordoen waardoor het apparaat geen verbinding maakt. Het volgende kan gedaan worden om deze problemen op te lossen.

Het WMDC opnieuw installeren helpt soms om het probleem op te lossen. Hiervoor moet men eerst de oude versie verwijderen. Ga daarvoor naar Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen of zoek in Windows op de tekst ‘Programma’s installeren en verwijderen’. Zoek in de lijst Windows Mobile Device Center en verwijder dit. Als in de lijst ook Update voor het stuurprogramma voor Windows Mobiel Apparaten Centrum voorkomt, dan moet dat ook verwijderd worden. Het verwijderen kan enige tijd in beslag nemen.

Installeer vervolgens het WMDC via één van de volgende links:
Voor de 32 bits versie van Windows 7, 8 en 10: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=14
Voor de 64 bits versie van Windows 7, 8 en 10: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3182

Voor Windows 8 en Windows 10 moet vervolgens nog dit bestand geïnstalleerd worden:  https://www.microsoft.com/nl-be/download/details.aspx?id=21

Voor Windows 10 moet tenslotte nog een laatste bestand geïnstalleerd worden. Dit bestand kunt u downloaden van http://www.jabblasoft.com/files/misc/wmdc_win10_1703_fix.exe. Vervolgens gaat u in Verkenner naar de map Downloads, klikt u met de rechter muisknop op wmdc_win10_1703_fix.exe en kiest u voor Als administrator uitvoeren.

Na het installeren van de benodigde bestanden, moet voor alle besturingssystemen de computer opnieuw opgestart worden

Als het verbinding maken hierna nog niet werkt, zet dan de Zingui een keer helemaal uit en weer aan. Sluit ook de oplader aan. Als ook dit niet tot het gewenste resultaat leidt, neem dan contact op met onze helpdesk.

 

Hoe update ik Mind Express 4 op de Zingui?

U wordt aangeraden om Mind Express altijd up-to-date te houden, zowel op de computer als op de Zingui. Bestaande documenten, afbeeldingen, geluiden of stemmen worden bij een update altijd behouden.

Om de update te installeren:

  • Zorg dat de Zingui voldoende is opgeladen of sluit anders de oplader aan.
  • Gebruik voor de update de pc die u ook gebruikt om uw bestanden naar en van de Zingui te importeren en exporteren. Wilt u een andere pc gebruiken, zorg dan dat daar ook Windows Mobile Apparaatcentrum op staat.
  • Sluit de Zingui aan op uw computer met behulp van de usb-kabel.
  • Download dit bestand: http://www.jabblasoft.com/files/misc/updateme4forzingui.exe
  • Open het gedownloade bestand om de update uit te voeren.
  • Afhankelijk van het beveiligingsniveau van uw computer kan er om bevestiging gevraagd worden. Klik op Ja om de updater toe te staan wijzigingen aan te brengen op de computer.
  • U wordt gevraagd te controleren of de Zingui verbonden is met de computer. Klik op Ja als dat zo is.
  • Hierna zal het updatebestand worden uitgepakt en vervolgens automatisch worden uitgevoerd. Sluit uw pc of de Zingui niet af tijdens het updaten! Het updaten zal zeker 10 minuten in beslag nemen en is voltooid als de boodschap “Zingui will now restart to finalize the update…” verschijnt. U kunt dan op een toets drukken om het updatevenster te sluiten. Uw Zingui zal automatisch opnieuw opstarten.

Als bovenstaande boodschap na 30 minuten nog niet verschijnt, sluit dan het Opdrachtvenster, reset de Zingui en start de update opnieuw.

 

Hoe verwijder ik ongebruikte geluiden van mijn Zingui?

Wanneer op de Zingui een knop verwijderd wordt uit een vocabulaire, dan vraagt de Zingui niet of u het bijbehorende geluid ook wilt verwijderen. Geluiden blijven daardoor allemaal bewaard, hetgeen veel ruimte in beslag neemt.

De Zingui heeft echter een speciale functie om ongebruikte geluiden op te ruimen. U vindt deze functie onder Extra > Zingui > Schijf opruimen. De functie zal alle documenten op de Zingui doorlopen en de geluiden verwijderen die nergens meer worden gebruikt.

Hoe verklein ik afbeeldingen in Mind Express 4 zodat mijn Zingui niet vastloopt?

Afbeeldingen worden bij het exporteren naar de Zingui vanuit Mind Express 4 niet meer automatisch verkleind. Bij te grote afbeeldingbestanden zal de Zingui steeds vastlopen.

Afbeeldingen die gebruikt gaan worden op de Zingui, moeten daarom al direct bij het importeren in de mediabibliotheek van Mind Express 4 verkleind worden. Importeren doet u via Bestand > Mediabibliotheek > Item toevoegen/importeren. Vink vervolgens de optie Verklein figuren na importeren aan.

Bij het kiezen van spraakknoppen op mijn Zingui hoor ik twee stemmen door elkaar.

Dit probleem kan zich voordoen als bij de instellingen voor Muisselectie de optie Auditieve feedback aanstaat. Deze instelling zorgt ervoor dat de teksten die op de knoppen staan bij aanraken worden uitgesproken. Deze functie is alleen van belang als aan de knoppen geen synthetische of opgenomen spraak is toegevoegd.

Wanneer deze instelling aanstaat terwijl een knop ook synthetische spraak bevat, dan hoort u soms twee stemmen door elkaar. Door een klein tijdsverschil tussen de stemmen klinkt dit vaak als een echo. De oplossing is in dat geval de Auditieve feedback uit te zetten. Hiervoor gaat u naar Extra > Muisselectie en vinkt u Auditieve feedback uit.

De spraak van mijn Zingui versnelt of vertraagt na stand-by.

Dit kan voorkomen wanneer de communicatiekaart zeer korte geluidsopnamen bevat (van minder dan 1 kB). Hierdoor gaat er iets mis met de audiocodec. Deze bestanden bevatten waarschijnlijk geen spraak, maar kunnen wel in gebruik zijn door de communicatiekaart.

Deze bestanden dienen verwijderd te worden:

  • Sluit de Zingui aan op de computer. Blader naar de map \Flash Disk\Mind Express\Sounds\Rec. Verwijder alle geluidsbestanden die kleiner zijn dan 1 kB (om deze bestanden sneller te lokaliseren, kunt u de bestanden sorteren op grootte).
  • Ontkoppel de Zingui van de computer en herstart deze met behulp van de resetknop achterop het apparaat.

 

De symbolensets in Mind Express 4 op de Zingui en de computer komen niet overeen.

Het kan voorkomen dat op de Zingui symbolen ontbreken die in hetzelfde vocabulaire wel voorkomen op de computer, of omgekeerd dat er symbolen ontbreken op de computer die wel op de Zingui voorkomen.

De oorzaak hiervan kan zijn dat de licenties voor de symbolenset op de Zingui en de computer niet overeenkomen. De Mind Express 4 licentie voor op de computer, die is geleverd bij de Zingui, zou dezelfde licentie moeten hebben. Gebruikt u op de computer een andere Mind Express 4 versie, dan kunnen de ontbrekende licenties voor symbolensets er eventueel bijgekocht worden.

Om de licenties te controleren gaat u in Mind Express voor de computer naar Help > Info. De aanwezige licenties zijn zwart of donkergrijs, niet-aanwezige licenties zijn lichtgrijs. Op de Zingui de kunt u de aanwezige of ontbrekende licenties op dezelfde manier zien door naar Bestand > Info te gaan.

Als de licenties wel overeenkomen en er desondanks toch symbolen ontbreken, dan is er op de computer of op de Zingui een symbolenset niet geïnstalleerd, terwijl daar wel een licentie voor aanwezig is. U ziet de betreffende licentie dan donkergrijs in het Info-scherm staan.

Op de computer kunt u dit oplossen door een update van Mind Express 4 uit te voeren via deze link: http://www.jabblasoft.com/files/me4/me4_setup.exe.Tijdens het uitvoeren van de update krijgt u een venster te zien waarin u de ontbrekende symbolensets kunt aanvinken.

Als op de Zingui een symbolenset niet is geïnstalleerd, dan kunt u het beste telefonisch contact opnemen met onze helpdesk. Wanneer de Zingui dan verbonden is met een computer die toegang heeft tot internet, kunnen wij op afstand de ontbrekende symbolenset op de Zingui installeren.

Smart 3

Hoe kan ik het aanraakscherm van de Smart 3 opnieuw kalibreren?

Als het aanraakscherm van de Smart 3 niet meer nauwkeurig genoeg werkt, dan moet u het opnieuw kalibreren. Hiervoor hebt u de bijgeleverde stylus/pen nodig.

Ga via het menu naar Bestand > Info > Update licentie. In het veld van de activatiecode typt u vervolgens het woord CALLIBRATE (let op met 2x een L). Daarna klikt u op OK. Vervolgens drukt u op de knop Recalibrate. Daarna raakt u met de stylus het midden van de kruisjes aan, totdat de melding verschijnt dat u de instellingen kunt accepteren. U accepteert nu de nieuwe kalibratie door het scherm op een willekeurige plaats aan te raken.

 

Het lukt niet om de Smart 3 te verbinden met de computer.

De Smart 3 maakt voor het verbinding maken met een computer gebruik van het Mobiel Apparaten Centrum (Windows Mobile Device Center, afgekort WMDC). Er kunnen zich problemen voordoen waardoor het apparaat geen verbinding maakt. Het volgende kan gedaan worden om deze problemen op te lossen.

Het WMDC opnieuw installeren helpt soms om het probleem op te lossen. Hiervoor dient u eerst de oude versie te verwijderen. Ga daarvoor naar Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen of zoek in Windows op de tekst ‘Programma’s installeren en verwijderen’. Zoek in de lijst Windows Mobile Device Center en verwijder dit. Als in de lijst ook Update voor het stuurprogramma voor Windows Mobiel Apparaten Centrum voorkomt, dan moet dat ook verwijderd worden. Het verwijderen kan enige tijd in beslag nemen.

Installeer vervolgens het WMDC via één van de volgende links:
Voor de 32 bits versie van Windows 7, 8 en 10: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=14
Voor de 64 bits versie van Windows 7, 8 en 10: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3182

Voor Windows 8 en Windows 10 moet vervolgens nog dit bestand geïnstalleerd worden: https://www.microsoft.com/nl-be/download/details.aspx?id=21

Voor Windows 10 moet tenslotte nog een laatste bestand geïnstalleerd worden. Dit bestand kunt u downloaden van http://www.jabblasoft.com/files/misc/wmdc_win10_1703_fix.exe. Vervolgens gaat u in Verkenner naar de map Downloads, klikt u met de rechter muisknop op wmdc_win10_1703_fix.exe en kiest u voor Als administrator uitvoeren.

Na het installeren van de benodigde bestanden, moet voor alle besturingssystemen de computer opnieuw opgestart worden

Als het verbinding maken hierna nog niet werkt, zet dan de Smart een keer helemaal uit en weer aan. Sluit ook de oplader aan. Als ook dit niet tot het gewenste resultaat leidt, neem dan contact op met onze helpdesk.

 

Hoe update ik Mind Express op de Smart 3?

U wordt aangeraden Mind Express altijd up-to-date te houden, zowel op de computer als op de Smart 3. Bestaande documenten, afbeeldingen, geluiden of stemmen worden bij een update altijd behouden.

Om de update te installeren:

  • Zorg dat de Smart 3 voldoende is opgeladen of sluit anders de oplader aan.
  • Sluit de Smart 3 aan op uw computer met behulp van de usb-kabel.
  • Gebruik voor de update de pc die u ook gebruikt om uw bestanden van en naar de Smart 3 te importeren en exporteren. Wilt u een andere computer gebruiken, zorg dan dat Windows Mobiel Apparaten Centrum geïnstalleerd is.
  • Download dit bestand: http://www.jabblasoft.com/files/misc/updateme4forsmart3.exe
  • Open het gedownloade bestand om de update uit te voeren.
  • Afhankelijk van het beveiligingsniveau van uw computer kan er om bevestiging gevraagd worden. Klik op Ja om de updater toe te staan wijzigingen aan te brengen op de computer.
  • U wordt gevraagd te controleren of de Smart 3 verbonden is met de computer. Klik op Ja als dat zo is.
  • Hierna zal het updatebestand worden uitgepakt en vervolgens automatisch worden uitgevoerd. Sluit uw pc of de Smart 3 niet af tijdens het updaten! Het updaten zal zeker 10 minuten in beslag nemen en is voltooid als de boodschap ‘Smart 3 will now restart to finalize the update…’ verschijnt. U kunt dan op een toets drukken om het updatevenster te sluiten. Uw Smart 3 zal automatisch opnieuw opstarten.

Als bovenstaande boodschap na 30 minuten nog niet verschijnt, sluit dan het Opdrachtvenster, reset de Smart 3 en start de update opnieuw.

 

De symbolensets in Mind Express 4 op de Smart 3 en de computer komen niet overeen.

Het kan voorkomen dat op de Smart 3 symbolen ontbreken die in hetzelfde vocabulaire wel voorkomen op de computer, of omgekeerd dat er symbolen ontbreken op de computer die wel op de Smart 3 voorkomen.

De oorzaak hiervan kan zijn dat de licenties voor de symbolensets op de Smart 3 en de computer niet overeenkomen. De Mind Express 4 licentie voor op de computer, die is geleverd bij de Smart 3, zou dezelfde licentie moeten hebben. Gebruikt u op de computer een andere Mind Express 4 versie, dan kunnen de ontbrekende licenties voor symbolensets er eventueel bijgekocht worden.

Om de licenties te controleren gaat u in Mind Express voor de computer naar Help > Info. De aanwezige licenties zijn zwart of donkergrijs, niet-aanwezige licenties zijn lichtgrijs. Op de Smart 3 kunt u de aanwezige of ontbrekende licenties inzien door naar Bestand > Info te gaan.

Als de licenties wel overeenkomen en er desondanks toch symbolen ontbreken, dan is er op de computer of op de Smart 3 een symbolenset niet geïnstalleerd, terwijl daar wel een licentie voor aanwezig is. U ziet de betreffende licentie dan donkergrijs in het Info-scherm staan.

Op de computer kunt u dit oplossen door een update van Mind Express 4 uit te voeren via deze link: http://www.jabblasoft.com/files/me4/me4_setup.exe. Tijdens het uitvoeren van de update krijgt u een venster te zien waarin u de ontbrekende symbolensets kunt aanvinken.

Als op de Smart 3 een symbolenset niet is geïnstalleerd, dan kunt u het beste telefonisch contact opnemen met onze helpdesk. Wanneer de Smart 3 dan verbonden is met een computer die toegang heeft tot internet, kunnen wij op afstand de ontbrekende symbolenset op de Smart 3 installeren.

 

Sensory EyeFX

Na updaten van Flash Player werkt Sensory EyeFX niet meer.

De laatste versie van Adobe Flash Player blijkt niet goed te werken met de Sensory EyeFX software. Het gaat om Adobe Flash Player ActiveX versie 20.0.0.267 die op 28-12-2015 is uitgekomen.

Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van EyeFX waarin dit probleem is opgelost. Het zal echter nog enige tijd duren voordat deze beschikbaar is. Tot die tijd kunt u Adobe Flash Player beter niet updaten, wanneer u de EyeFX software gebruikt.

Als de nieuwste versie van Adobe Flash Player al geïnstalleerd is, kan dit ongedaan worden gemaakt door een herstelpunt van Windows terug te zetten. Dit gaat als volgt:

Ga naar Start > Configuratiescherm > Herstel en klik op Systeemherstel starten. Klik op Volgende en kies het herstelpunt met de installatie van de laatste versie van Adobe Flash Player. Klik op Volgende, bevestig het uitvoeren van het systeemherstel en klik op Voltooien.

Gewa Control Omni

Mijn Control Omni doet niets en het scherm blijft zwart.

Als de Control Omni helemaal niets meer doet, dan kan het zijn dat het apparaat simpelweg uitstaat. Om het apparaat aan te zetten, drukt u met een pen of paperclip op het aan/uit-knopje dat achter het gaatje aan de rechter zijkant zit. U houdt het knopje ingedrukt totdat het scherm oplicht.

Als Control Omni hiermee niet aangaat, sluit dan de oplader aan en probeer het bovenstaande nogmaals. Gaat de Control Omni ook niet aan met de lader aangesloten, dan kan het apparaat of de lader defect zijn. Neem in dat geval contact met ons op.

Er brandt geen lampje als de lader is aangesloten.

Als de Gewa Control Omni helemaal uitstaat dan gaat er geen lampje branden als de lader is aangesloten. Om er achter te komen of de lader goed is, moet de Control Omni eerst aangezet worden. Hiervoor houdt u het aan/uit-knopje, dat achter het gaatje zit aan de rechter zijkant, even ingedrukt. Gebruik hiervoor een pen of paperclip.

Zodra het apparaat aangaat, zal het batterijsymbool boven het scherm groen gaan branden of gaan knipperen. Als het symbooltje continu groen brandt dan is de accu helemaal vol. Wanneer het symbooltje groen knippert dan wordt de accu opgeladen.

Indien het batterijsymbool niet oplicht als het apparaat aanstaat en de lader is aangesloten, dan zal meestal de lader defect zijn. Neem in dat geval contact met ons op.

 

Hoe zet ik de back-up van mijn Control Omni terug vanaf microSD-kaart?

Als de Control Omni niet meer goed werkt, kan men zelf vanaf de microSD-kaart de back-up terugzetten. Dit gaat als volgt:

Plaats de microSD-kaart in het slotje van de Control Omni (onder de tekst ‘Mem’). Ga via de knop Instellingen (tandwielicoon) naar Systeem > Veiligheidskopie en druk op Terugzetten veiligheidskopie.

 

Ik heb een nieuwe simkaart in de Control Omni geplaatst, maar kan niet bellen of sms'en.

Nieuwe, nog niet eerder gebruikte simkaarten van verschillende providers blijken door de Control Omni niet direct gebruikt te kunnen worden. De kaartjes worden wel herkend en geven ook ontvangst aan, maar u kunt er niet mee bellen of sms’en. Het lijkt erop dat de Control Omni de simkaarten niet kan initialiseren.

U kunt dit oplossen door de simkaart eerst in een gewone mobiele telefoon te plaatsen en die aan te zetten. Na aanmelding van de simkaart (dit kan enige tijd duren) kan het kaartje weer in de Control Omni geplaatst worden.

 

Woodpecker

Hoe bedien ik met de Woodpecker de linker en rechter muisknop?

Kies in het programma Woodkey de optie om een Macro te maken. Vul de volgende commando’s in om de muisfuncties te gebruiken:

Voor linkermuisklik: {MouseClickLeft}
Voor rechtermuisklik: {MouseClickRight}
Voor dubbelklik: {MouseDoubleClick}

Het programma Woodkey moet hiervoor op de achtergrond draaien, anders werken deze functies niet.

 

Hoe start ik WoodKey in de achtergrond?

Klik hiervoor met de rechtermuisknop op de snelkoppeling van WoodKey en klik dan op Eigenschappen. Voeg bij Doel de tekst: ‘-silent’ toe achter het pad naar woodkey.exe.

Woodpecker werkt niet op Mobi 2, Mobi 3 of Tellus 5.

Sluit de Woodpecker aan en ga naar Configuratiescherm > Apparaten en Printers. Klik onder Apparaten met de rechtermuisknop op Woodpecker. Klik vervolgens in het venster dat verschijnt op Spelbesturingsinstellingen en klik in het volgende venster op Geavanceerd. Dan verschijnt er een venster waar u het voorkeursapparaat kunt aanwijzen. Hier kiest u voor de Woodpecker.

 

Overige

Hoe zet ik in Windows 7 mijn computer terug naar een Herstelpunt?

Als uw computer niet meer naar behoren werkt, kunt u deze terugzetten naar een eerder opgeslagen configuratie, toen de computer nog correct functioneerde. Als het probleem hierdoor niet wordt opgelost, kunt u het systeemherstel weer ongedaan maken. Voer de volgende stappen uit om de configuratie van uw computer terug te zetten:

1. Maak voor de zekerheid back-ups van belangrijke bestanden alvorens een herstel uit te voeren.

2. Sluit alle geopende programmavensters.

3. Klik op Start > Alle programma’s > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeemherstel.

Het venster Systeembestanden en systeeminstellingen terugzetten verschijnt.

4. Selecteer de optie Een ander herstelpunt selecteren en klik op Volgende.

5. Selecteer in de lijst een van de beschikbare herstelpunten op basis van datum en tijd, en klik op Volgende.

LET OP: In het herstelproces worden systeembestanden toegevoegd, verwijderd of gewijzigd naar de versies van de systeemconfiguratie op de geselecteerde datum. Software en drivers die na deze datum werden geïnstalleerd, werken mogelijk niet meer correct en moeten in dat geval opnieuw geïnstalleerd worden.

6. Bevestig het herstelpunt door op Voltooien te klikken.

8. Er verschijnt nog een melding dat het systeemherstel niet onderbroken kan worden. Klik op Ja.

9. Nadat het herstel voltooid is, wordt de computer afgesloten en opnieuw opgestart.

Klik op Sluiten. De computer is nu hersteld naar de instellingen van een eerder tijdstip, toen alles goed functioneerde.

Hoe laat ik Windows 8.1 direct opstarten in het bureaublad?

Ga naar het bureaublad, klik met de rechter muisknop op de taakbalk en kies Eigenschappen. Selecteer het tabblad Navigatie en vink hier Wanneer ik mij aanmeld…. aan.

 

Hoe kan ik de conditie van de accu van mijn Allora 2 testen?
  • Laad de accu eerst volledig op.
  • Verwijder de aansluiting van de lader en zet het apparaat aan.
  • Typ  #burnintest#  en druk op Enter.
  • Er wordt nu continu een hard geluid afgespeeld totdat de accu leeg is. Leg het apparaat in een aparte ruimte zodat u hier geen last van heeft.
  • Wanneer de Allora 2 is uitgegaan, sluit u de lader weer aan. De accu moet mogelijk enige tijd opgeladen worden voordat het apparaat weer aangezet kan worden.
  • Typ #burninlog# en druk op Enter.
  • U kunt nu de tijd aflezen die nodig was om de accu te ontladen. Een nieuwe accu moet ca. 12 uur meegaan. Door veroudering zal de capaciteit van de accu in de loop der tijd achteruit gaan.

 

Het scherm van mijn Tobii M8 schakelt niet automatisch uit.

Op de M8 is het niet mogelijk om het scherm automatisch te laten uitschakelen wanneer het apparaat enige tijd niet wordt gebruikt. Het is dus niet mogelijk op deze manier energie te besparen om langer op de accu te kunnen werken.

Op de M8 kan alleen de automatische slaapstand gebruikt worden om energie te besparen. De slaapstand kan echter niet beëindigd worden door het beeldscherm aan te raken; om de M8 uit slaapstand te halen, moet men in staat zijn het aan/uit-knopje bovenop het apparaat in te drukken. Voor sommige gebruikers is dat een probleem. Om die reden stellen wij de M8 altijd zo in dat deze nooit in slaapstand gaat. Het scherm en de M8 staan daardoor altijd aan, wat tot gevolg heeft dat de accu na circa 8 uur leeg is.

Het is wel mogelijk om met behulp van een Windows programmaatje het scherm handmatig uit te schakelen. De M8 kan dan weer ingeschakeld worden door het scherm aan te raken. Het betreffende programmaatje vindt u in de map C:\Windows\System32 en heet scrnsave.scr. Door met de rechtermuisknop op dit bestand scrnsave te klikken, kunt u een snelkoppeling maken op het bureaublad. Het is ook mogelijk om dit programmaatje onder een knop in Tobii Communicator te programmeren, zodat het vanuit de communicatiekaart kan worden uitgevoerd.

 

TwoXTen werkt niet of niet goed / batterijen vervangen.

Als de TwoXTen niets meer doet dan is de kans groot de batterijen vervangen moeten worden. Ook als de TwoXTen niet goed werkt, kan dit komen doordat de batterijen niet meer vol genoeg zijn. Op de TwoXTen gaat een batterijsymbool branden als de batterijen aan vervanging toe zijn. Ook als het batterijsymbooltje nog niet brandt moet bij problemen eerst gekeken worden of de batterijen aan vervanging toe zijn.

In de TwoXten zitten 3 niet oplaadbare batterijen van het type AA. Voor het vervangen kan het beste gekozen worden voor alkaline batterijen. De infrarood signalen en de instellingen die in het apparaat zijn opgeslagen gaan niet verloren bij het vervangen van de  batterijen.

Ga bij het vervangen van de batterijen als volgt te werk:

Verwijder de twee schroefjes aan de achterkant van het apparaat en licht voorzichtig de achterkant op, vanaf de linkerkant alsof er een scharnier aan de rechterkant van het apparaat zit (zie afbeelding). Wees voorzichtig en gebruik niet te veel kracht.

Verwijder de batterijen en kom daarbij niet aan de printplaat van de TwoXTen.

Plaats de nieuwe batterijen met de negatieve pool (de platte kant) tegen de veer.

Plaats de achterkant weer terug. Plaats daarbij eerst de rechterkant terug en draai de achterkant naar links dicht.

Breng de twee schroeven weer aan.

Druk op een knop om te controleren of de TwoXten weer werkt.

De ontvanger van mijn Jelly Beamer reageert niet op de schakelaar.

De ontvanger moet dan het signaal van de schakelaar (zender) inleren. Dit doet u als volgt:

  1. Zet de schakelaar en de ontvanger aan met behulp van het schuifjes aan de zijkant.
  2. Druk aan de onderkant van de ontvanger (met behulp van een paperclip of iets dergelijks) het verzonken leerknopje in en houd dit vast tot de led aan de bovenkant groen oplicht.
  3. Druk aan de onderkant van de schakelaar eveneens het verzonken leerknopje in en houd dit vast tot de led aan de zijkant groen oplicht.
  4. Bedien de knop van de schakelaar. De leds op zowel schakelaar en ontvanger knipperen eenmaal en gaan vervolgens uit. De ontvanger zal nu (weer) op de zender reageren.

NB: Licht de led op de ontvanger of zender niet op, controleer dan de batterijen. Indien na vervangen van de batterijen het ledje nog steeds niet oplicht, dan is de ontvanger of zender mogelijk defect.