Pc-bediening

Communicatie

Leren communiceren

Interactief snoezelen

Assessment

Weblog Nathalie Verstegen

Nathalie Verstegen is Tobii-gebruikster van het eerste uur. Ze had als eerste in Nederland een P10 op haar rolstoel, heeft daarna een C12 gehad en gebruikt nu een I12. Nathalie is wat wij noemen een echte power user. Van 2016 tot 2018 heeft zij voor ons een blog bijgehouden over haar werk als ervaringsdeskundige en stagiaire bij rdgKompagne.

 

 

 

 

 

Workshop Oogbesturing

16 november 2018

Op 15 november was er weer een cursus oogbesturing. Deze keer was mijn rol wat duidelijker en kon ik meer bijdragen naar mijn idee.

Ik had met Niels besproken om een wat actievere rol te vervullen. Aan het begin van de workshop heb ik mezelf voorgesteld en ‘s middags heb ik een kleine lezing gegeven. Dit ging over de toegevoegde waarde van de Tobii in mijn leven.

Na afloop was er de mogelijkheid om vragen te stellen. De vragen liepen uiteen van “Wat doe je als je de Tobii even niet gebruikt” tot aan “Hoe stimuleer je een cliënt om met zijn Tobii te gaan werken”. Mijn Tobii was aangesloten op een beamer en zo kon iedereen mee kijken. Dit zorgde ervoor dat mensen meer betrokken waren in mijn verhaal en zo meer met mij communiceerden.

Nathalie

 

Support 2018

9 juli 2018

De laatste week van mei was weer de Support. De woensdag en vrijdag heb ik als ervaringsdeskundige bij rdgKompagne in de stand gestaan.

Woensdag heb ik in het ‘Ervaringstheater’ een lezing gegeven over wat communicatie en zelfregie betekenen in mijn leven. Na afloop heb ik nog met een aantal mensen gepraat, waaronder mijn oude logopedist. De Support is een plek waar ik altijd weer veel oude bekenden tegenkom, dat maakt het ook leuk!

Ik had het idee dat er deze keer meer mensen in gesprek met mij wilden gaan. Collega’s kwamen met bezoekers van de stand naar mij toe als ze meer informatie wilden. Zo waren er mensen geïnteresseerd in het hoog laag systeem wat ik op de rolstoel heb voor mijn Tobii en er kwamen vragen over hoe ik de telefoon bedien.

Als er misschien nog meer mensen zijn die vragen voor mij hebben dan kunt u mij altijd bereiken via mijn website: https://nathalieverstegen.nl/

Nathalie

 

Ontmoeting Valerie

1 februari 2018

Een tijd geleden ben ik benaderd door Valerie, zij communiceert met behulp van een Tellus-spraakcomputer, met de vraag of ik een keer in gesprek met haar wilde gaan. Dit soort dingen vind ik heel leuk om te doen, beetje kletsen, ervaringen uitwisselen.

Valerie en ik kenden elkaar vooral van verhalen maar hadden elkaar nog nooit in het echt gezien.

Op 19 januari is ze samen met haar moeder en assistent bij mij geweest, hebben veel gekletst en ervaringen uitgewisseld. Ik vond het bijzonder om te merken hoeveel we gemeen hebben, qua leeftijd schelen we een aantal jaar, terwijl we wat ‘beperking’ betreft en hoe we in het leven staan wel veel met elkaar gemeen hebben. Mijn idee is dat wij allebei positief in het leven staan en weten wat we wel en niet willen.

Omdat deze dag op meerdere belevenissen is gebaseerd, leek het me leuk om aan Valerie te vragen of ze het leuk vond om ook een stukje te schrijven over deze ontmoeting:

Valerie:

Na zoveel positieve verhalen over Nathalie gehoord te hebben wou ik haar graag een keer ontmoeten. Het leek me leuk om te zien hoe zij haar leven leidt en wat de mogelijkheden voor mij in de toekomst zijn. Ook het uitwisselen van ervaringen vind ik altijd erg prettig.

Ook ik vond het heel bijzonder om te zien hoeveel we gemeen hebben. Veel dingen komen overeen.  Ik denk dat we qua ervaringen elkaar goed kunnen gaan helpen in de toekomst. Het lijkt me dan ook heel erg leuk om nog eens af te spreken.

De verhalen over haar reis naar Australië zijn geweldig. Het lijkt mij ook super om dit allemaal zelf te gaan regelen. Hierin is Nathalie een voorbeeld voor me. Ik vond het erg leuk om ook een stukje te mogen schrijven over onze ontmoeting.

Ik vond het echt ontzettend leuk om zoiets te doen en tijd te kunnen nemen voor iemand. Dit is gewoon wat ik echt heel leuk vind, om mijn expertise in te kunnen zetten en mensen zo verder te kunnen helpen.

Ik verwacht dat Valerie en ik elkaar vaker gaan ontmoeten en dat lijkt mij erg leuk.

Nathalie

 

Workshop Oogbesturing

20 november 2017

Op 16 november organiseerde rdgKompagne weer een workshop oogbesturing. Ik was voor de tweede keer, in mijn rol als ervaringsdeskundige aanwezig, om mijn Tobii te demonstreren en vragen te beantwoorden.

De opzet van de cursus was ongeveer hetzelfde als de vorige keer. Het eerste gedeelte ging over hoe oogbesturing werkt en wat de mogelijkheden van Tobii Communicator zijn. In het tweede gedeelte is er aandacht besteed aan software die in de Tobii zit waarmee men de kijkrichting van een cliënt kan analyseren. Er was gelegenheid om verschillende typen oogbesturing uit te proberen.

Ik heb deze dag gemerkt dat ik het lastig vind om in een groep te komen die al in een setting zitten en contact met elkaar heeft. Wat ik er lastig er aan vind is dat ik als ik binnen kom ik ruimte voor mezelf moet maken om mezelf voor te stellen en even uit te leggen hoe ik communiceer. Ik merk dat de drempel om met mij te communiceren toch wel hoog ligt. Ik denk dat het ook wel komt doordat ik best wel onzeker kan zijn. Als ik de volgende keer weer aanwezig ben bij een workshop, wil ik gaan kijken of ik mezelf kan introduceren met behulp van een filmpje.

Ik vind het interessant hoe die dingen werken tussen mensen.

Nathalie

 

Gebruikersverhalen

27 juni 2017

Een aantal maanden geleden ben ik voor rdgKompagne aan de slag gegaan met het verzamelen van verhalen van Tobii-gebruikers.

We willen graag verhalen verzamelen van mensen die werken met oogbesturing en wat dat voor hun leven betekent. Hoe ervaren ze dit, waar lopen ze tegenaan, heeft het hun leven veranderd? Maar ook hoe communiceerden ze voordat ze een Tobii hadden? Het was even puzzelen hoe ik de juiste vraagstelling moest hanteren. Ik merk dat ik nog niet de goede manier heb gevonden.

Het is best lastig om een samenhangend geheel te maken. Ik ben begonnen met iemand die ik ken, om uit te vinden hoe ik het het beste aan kan pakken. Ik heb een aantal open vragen bedacht en aan de hand hiervan heb ik het eerste gebruikersverhaal gekregen. Maar ik merk dat je dan toch een beetje een standaardverhaal krijgt. Dus heb ik de vragen weer aangepast en hebben we het opnieuw gedaan. Toen werd het verhaal al veel beter. Maar sommige mensen kunnen misschien uit zichzelf wel een verhaal schrijven. Ikzelf schrijf bijvoorbeeld graag en heb daarvoor echt geen vragen nodig. Ik heb daarom ook mijn eigen verhaal gemaakt, zodat mensen kunnen zien wat de bedoeling is en misschien op ideeën komen.

Ik ben erg benieuwd naar de verhalen van andere gebruikers. Als er mensen zijn die graag hun verhaal willen vertellen dan kunnen die contact met mij opnemen via info@rdgkompagne.nl. Zet er dan even bij dat de mail voor mij bestemd is dan wordt die naar mij doorgestuurd.

Mijn eigen verhaal kun je hier downloaden: Gebruikersverhaal Nathalie

Nathalie

 

Toetsenborden

6 februari 2017

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om het toetsenbord, dat ik zelf gemaakt heb, verder te ontwikkelen. Hier wil ik graag iets meer over vertellen in deze blog.

In de periode dat ik mijn eerste Tobii had, heb ik zelf een toetsenbord voor in Tobii Communicator gemaakt. Dit idee ontstond doordat er in die tijd alleen maar toetsenborden bestonden met allerlei kleuren. Voor mij was dat te druk en het andere nadeel was dat het te veel licht gaf als ik bijvoorbeeld bij een voorstelling was. Dit is de reden waarom ik besloten heb om een zwart toetsenbord te maken. Voor mij had het ook als voordeel dat het rustiger voor mijn ogen was. In het begin heb ik nog standaard woorden er in laten staan, maar in de loop van de tijd merkte ik dat ik deze niet nodig had, dus deze heb ik later weggehaald. Ik heb er ook geen woordvoorspeller meer ingezet. Ik vind zelf de woordvoorspeller lastig om te bedienen omdat ik bij het lezen van de voorspelde woorden verkeerde dingen ging selecteren en dit zorgde voor teveel tijdverlies. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

Sinds ik via een laptop weer paginasets kan maken in Tobii Communicator, ben ik bezig geweest om mijn toetsenbord te verbeteren. Ik heb, op advies van iemand, de letters en de spatiebalk veel groter gemaakt en dit werkt veel beter en sneller. De spatiebalk heb ik midden onderin gezet en daarnaast allerlei wismogelijkheden. Aan de rechterkant heb ik knoppen voor hoofdletters, de meest voorkomende leestekens en de cijfers, en een pagina waar je het volume kan veranderen gezet. Bij de letters heb ik een aantal leestekens gezet zoals het vraagteken en het apenstaartje. Dit zorgt ervoor dat je minder hoeft te switchen tussen de verschillende pagina’s.

Toen deze paginaset af was heb ik precies dezelfde in het wit gemaakt. Dit omdat ik wilde uitproberen of ik bij veel lichtinval dan beter kan typen. Mijn ervaring is dat het in een auto veel beter werkt in elk geval. Vooral als je de instellingen van het beeldscherm extra fel zet.

Ik wil graag mijn toetsenbord met jullie delen en ik hoop dat mensen er profijt van hebben. Ze zijn hier te downloaden:

www.rdgkompagne.nl/downloads/Nathalies_toetsenbord_zwart.cddx

Nathalie

 

Teamviewer

15 december 2016

In mijn vorige blog heb ik verteld dat ik via Teamviewer diverse apparaten bedien.

Sinds dat ik gebruik maak van een Tobii wilde ik ook graag een mobiele telefoon zelf kunnen bedienen. Wel kon ik al snel sms’en met een kaart in Tobii Communicator, maar de andere mogelijkheden van een telefoon kon ik niet gebruiken. Op een gegeven moment werd er een programma gevonden, waarmee de mogelijkheid er opeens wel was. Dit vond ik echt fantastisch. Opeens kon ik Whatsappen en alles wat je op een telefoon hebt gebruiken. Inmiddels gebruik ik het ook om er mijn laptop en tablet mee te bedienen. Op deze manier hoef ik geen andere programma’s en documenten op de Tobii te zetten.

Na een aantal programma’s geprobeerd te hebben, kwam ik uit bij het programma Teamviewer. Dit programma wordt voornamelijk gebruikt om hulp op afstand te bieden. Bijvoorbeeld als men problemen heeft met zijn computer.

Als je het programma gebruikt zie je je telefoon echt in beeld en kun je met mouse selection/Gaze Selection alles op het scherm bedienen.

Via www.teamviewer.com kun je eerst een account aanmaken en vervolgens het programma downloaden. Als het programma geïnstalleerd is kun je met je gegevens inloggen. Daarna kun je vanuit de Playstore ‘Host’ downloaden op het apparaat. Het is afhankelijk van het type apparaat wat je gebruikt, welke je moet downloaden (gratis). Als het programma is gedownload kun je in ‘host’ inloggen met dezelfde gegevens die je hebt gebruikt hebt voor je Teamviewer-account. Als het goed is wordt het apparaat automatisch toegevoegd. Al je apparaten kun je een andere naam geven, op deze manier zie je in één oogopslag welk apparaat het is. Dit doe je door met de rechtermuisknop op het apparaat te klikken en dan op ‘naam wijzigen’.

Ik vind het een heel erg fijn programma en ik raad het echt heel erg aan, als je een mobiele telefoon via de Tobii wilt bedienen. Je hebt wel altijd wifi of mobiel internet nodig om het te kunnen gebruiken. Zelf gebruik ik thuis de wifi en elders stel ik mijn telefoon in als hotspot. De Tobii kun je aan de hotspot koppelen, zodat je buitenshuis ook verbinding hebt.

Het zijn een aantal stappen, maar als het goed is wijst het zich vanzelf.

Mocht er iemand nog vragen hebben dan kun je mij hiervoor benaderen. Je kunt een mailtje sturen naar info@rdgkompagne.nl, t.a.v. Nathalie.

Nathalie

 

Update 23 januari 2017:Ik heb deze week problemen met teamviewer gehad, omdat ik een proefversie had die was verlopen. Dit kwam omdat ik op een zakelijk netwerk was ingelogd en dan registreren ze je als zakelijk gebruiker. Omdat te voorkomen kun je beter niet op het netwerk van een bedrijf inloggen. Gelukkig heb ik mijn oude gratis licentie teruggekregen, maar het was eigenlijk niet de bedoeling dat je dat terugzette.

 

Vervolg speelgoedkaart

1 november 2016

In een eerdere blog vertelde ik dat ik bezig ben geweest om een omgevingsbesturingskaart te maken om een treintje te besturen via de Tobii. Dit werkte toen niet, omdat er in de bewerkmodus van Tobii Communicator niet gewerkt kan worden met oogbesturing.

Het was nogal een zoektocht om het toch voor elkaar te krijgen. Iemand van rdgKompagne heeft mij de tip gegeven om Tobii Communicator te installeren op mijn laptop en via het programma Teamviewer de laptop via de Tobii te bedienen. Dit doe ik zelf ook met al mijn apparaten. Zoals telefoon en tablet. Het is een geweldige oplossing voor mij, omdat ik vanaf één scherm mijn apparaten kan besturen. Deze oplossing heb ik zelf bedacht. Binnenkort zal ik een beschrijving maken van hoe dit werkt, voor de mensen die er geïnteresseerd in zijn.

In het begin vond ik het ingewikkeld om een kaart te maken die bedoeld is om speelgoed mee te bedienen. Ik ben gewend om alles er strak uit te laten zien. Veel zwart-wit, geen symbolen. Voor een speelgoedkaart gebruik je juist kleuren en symbolen en hier moest ik heel erg aan wennen. Het heeft een paar ontwerpen geduurd voordat ik er ‘feeling’ mee kreeg.

Het eerste ontwerp was met afbeeldingen met de knoppen van de afstandsbediening. Ik had me toen nog nog niet gerealiseerd dat het meer een speelse uitstraling moest hebben. In de bewerkmodus van Tobii Communicator zit een heel symbool bestand. Ik heb op elke knop één symbool geplaatst. Een van een bel, een voor de lamp, een vooruit, een achteruit en één om de trein te stoppen. Alle knoppen hebben een eigen kleur en de achtergrond van de kaart zelf ook.

Toen de kaart klaar was, heb ik de signalen van de afstandsbediening ingeleerd op de Tobii. Hier heb ik wel hulp van mijn assistenten bij nodig want dit moet op de Tobii gebeuren, omdat daar een infraroodverbinding in zit. Vervolgens heb ik de signalen aan de knoppen gekoppeld en toen was het klaar om de trein mee te bedienen.

Het was wel een flinke en leuke klus, ook omdat niet alles gelijk goed werkte, maar na veel uitzoekwerk is het gelukt! De treintjeskaart zal binnenkort door rdgKompagne gedeeld worden. Inmiddels ben ik bezig met een eigen letterkaart te maken. Daarover later meer..

Nathalie

 

Update 30 november 2016De treinkaart voor Tobii Communicator 5 is hier te downloaden (let op: het downloaden start direct).Het treintje zelf is online verkrijgbaar, Google daarvoor op Eichhorn infrarood treintje.

 

 

Ontmoeting medewerker Tobii Dynavox

13 oktober 2016

Tijdens de Tobii-gebruikersdag in juli heb ik een aantal medewerkers van Tobii Dynavox ontmoet.

In de maanden daarna heb ik als rdgKompagne-medewerker wat heen en weer gemaild met één van de medewerkers. Dit zodat Tobii Dynavox de gebruikers en hun ideeën/ervaringen van het computersysteem beter leert kennen.

Persoonlijk vind ik dit heel fijn en goed, want zo krijg ik de mogelijkheid om mee te denken over eventuele aanpassingen in de communicatie en omdat je met elkaar brainstormt krijg je ook vanzelf ideeën.

Op 6 oktober is Chiel, UX Designer bij Tobii Dynavox, naar mijn werk in Nijmegen gekomen en met hem heb ik het over mijn ideeën gehad. Zelf heeft hij ook ideeën die hij met mij en enkele andere Tobii-gebruikers wil uittesten. Dit lijkt mij ontzettend leuk! Het zijn ideeën waar ik nu nog niet over kan schrijven omdat het inside information is.

Ik vond het echt een leuk gesprek en wordt vervolgd!

Nathalie

 

Speelgoedkaart maken

5 september 2016

De afgelopen tijd is het wat rustiger geweest op mijn blog. Natuurlijk komt dit ook door de vakanties en ben ik begonnen met een nieuwe opdracht voor rdgKompagne. In deze blog wil ik daar graag over schrijven.

Met omgevingsbediening kun je tegenwoordig ook speelgoed bedienen. Een voorwaarde aan het speelgoed is dat het een infraroodafstandbediening moet hebben. Hier kunnen in Tobii Communicator kaarten voor worden gemaakt, zodat je het speelgoed met je computer kunt bedienen. Het viel me op hoeveel speelgoed op deze manier werkt. Toen ik als kind nog speelde was dat nog helemaal niet. Ik denk ook dat dit goed is voor de ontwikkeling, en om als kind zelf te kunnen spelen zonder hulp is fantastisch, lijkt me.

In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar speelgoed om een bedieningskaart voor te maken. Zo vond ik autootjes, radiografische auto’s, hijskranen en treintjes.Om te beginnen is er voor een treintje gekozen en dit is het goede besluit geweest ook. Toen ik wilde beginnen bleek Communicator 4 de mogelijkheid niet te hebben om kaarten te maken met oogbesturing. Na wat geïnformeerd te hebben, zou het wel mogelijk zijn in Communicator 5. Dit was inderdaad zo. Eenmaal Communicator 5 op mijn computer, bleek het inderdaad te kunnen maar dan met een ander besturingssysteem, Gaze Selection. Voor mij werkt dit systeem erg complex om een kaart te ontwerpen. Bij alles wat je aan wilt klikken moet je eerst inzoomen. Dit zal voor beginnende gebruikers wel prettig zijn, maar ik werk al zo lang met de mouse selection dat ik zo niet secuur genoeg kan werken.Bij mouse selection zie je echt een muis in beeld. In de eerste versie van Communicator bleef de muis wel in beeld. Naast dat dat voor mij makkelijker is qua bedienen, zou ik op deze manier wel zelf kaarten kunnen maken. Dat het nadelen heeft, zie ik ook. Zo zou je heel makkelijk, per ongeluk iets kunnen veranderen. Maar voor de ervaren gebruiker zou het wel heel fijn zijn. Hoe en of het opgelost kan worden is Tobii nu aan het bekijken. Voor mij zou het in elk geval heel erg fijn zijn.Wordt vervolgd…

Verder ben ik een muziekprogramma voor op de Tobii uit aan het proberen. Dit programma heet EyePlayMusic en hiermee kun je allerlei muziekinstrumenten bespelen. Ik bekijk dan of het goed te bedienen is middels oogbediening. Daarbij heeft iemand van rdgKompagne een kaart voor Communicator gemaakt, zodat de kleinere knoppen beter te bedienen zijn. Binnenkort schrijf ik hier meer over.

Tot binnenkort! Nathalie

 

Ontmoeting Tobii-gebruiker

25 juli 2016

Tijdens de Support raakte ik in gesprek met de moeder van een Tobii-gebruiker. Zij had specifieke vragen over de bediening van de Tobii. Later heeft zij mij gevonden op Facebook en hebben wij wat heen en weer gechat over de bediening van de Tobii en bleken we nog een aantal dingen gemeen te hebben. Na een tijdje leek het ons leuk om een ontmoeting te organiseren, deze keer met haar zoon.

Op 21 juli zijn Marijke, haar zoon en twee van zijn assistentes naar mijn werk in Nijmegen gekomen en hebben we gekletst en ervaringen uitgewisseld. Zo waren ze benieuwd naar de instellingen die ik gebruik en de manier waarop ik mijn mobiel bedien.

Omdat deze dag op meerdere belevenissen is gebaseerd, leek het me leuk om aan Marijke te vragen of ze het leuk vond om ook een stukje te schrijven over deze ontmoeting:

Marijke: “Ik vind het fijn om te horen wat jouw ervaringen en keuzes tot nu toe in het leven zijn. Mijn zoon groeit nu snel op van kind naar volwassene en neemt van mij niet alles meer aan. Omdat ik niet spastisch ben, heb ik makkelijk praten natuurlijk. Jij hebt dezelfde uitdagingen in het leven als hij en daarom zal hij van jou veel meer aannemen en geïnspireerd door jou raken. Wat jij vertelde in een blog over het verschil in communiceren voor en na je Tobii vind ik fascinerend en herken ik bij mijn zoon. Hij volgt regulier onderwijs en dat vindt hij erg prettig en is daar gelukkig. Toch mist hij contact met lotgenoten waar hij zich aan kan optrekken. Toen ik jou ontmoette op de beurs dacht ik: :”Haar moet hij ontmoeten”. Zo kan hij zien wat er allemaal mogelijk is! Na onze ontmoeting ben ik gelijk aan de slag gegaan met jouw tips. We hebben al gemerkt dat we aan jouw adviezen echt veel hebben. De tips om snel te kunnen switchen tussen programma’s en beter te kunnen selecteren zijn goud waard voor ons en zijn we mee aan de slag gegaan. Ik vrees dat we nog veel gebruik gaan maken van jouw helpdesk. En ik hoop je nog vaker te ontmoeten.”

Ik vond het echt ontzettend leuk om zoiets te doen en tijd te kunnen nemen voor iemand. Dit is gewoon wat ik echt heel leuk vind, om mijn expertise in te kunnen zetten en mensen zo verder te kunnen helpen.

Nathalie

 

Tobii gebruikersdag

11 juli 2016

Woensdag 6 juli ben ik naar de Tobii gebruikersdag in Bunnik geweest.

De dag werd gehouden op de prachtige locatie Fort Vechten. Dit was de eerste gebruikersdag die werd georganiseerd door rdgKompagne en Tobii. Medewerkers van Tobii kwamen uit Zweden, Noorwegen en Duitsland. Persoonlijk vond ik het erg leuk om hen te ontmoeten!

Het doel van deze dag was om elkaar in een ontspannen sfeer te ontmoeten en te leren kennen. Aan het begin van de dag was er een presentatie van Tobii over de verschillende communicatiehulpmiddelen die zij leveren en er was een korte uitleg over oogbesturing Na de lunch was er tijd om ervaringen uit te wisselen en ideeën aan Tobii voor te leggen. Zelf heb ik enkele ideeën voorgelegd, waardoor, in mijn ogen, de communicatie nog sneller zou kunnen worden.

Ik vond het een leuke dag en ik hoop zelf dat er een vervolg komt!

Nathalie

 

Bezoek aan de Maartensschool

4 juli 2016

In mijn vorige blog vertelde ik over het bezoek dat ik zou brengen aan een school, en op 30 juni was dat zover.

Maandelijks brengt een van de adviseurs van rdgKompagne een bezoek aan de St Maartensschool. Hier komt hij om o.a. ondersteuning te bieden aan mensen met communicatiehulpmiddelen, die door hen geleverd zijn.

De St Maartensschool in Nijmegen biedt onderwijs aan kinderen met allerlei beperkingen. Op deze school heb ik vroeger ook gezeten, dus dat maakte het toch extra leuk om mee te gaan. Op deze dag konden mensen vragen over communicatiemiddelen stellen. De vragen waren variërend. De vragen gingen van technische dingen tot aanvragen van Tobii’s tot meeleesschermpjes voor op een Jabbla-spraakcomputer.

Wat mij opviel was dat er zoveel individuele hulpvragen zijn, waar een hulpmiddel gewoon werkt voor iemand en het volgende moment denk je “Bij ‘cliënt A’ werkt het heel goed, “Cliënt B heeft precies dezelfde mogelijkheden, dus dat is voor hem ook de oplossing. Na een tijdje blijkt dat helemaal niet te zijn. Dat herken ik zelf ook, maar dat is altijd bijzonder om te zien.

‘s Middags was er een overleg met logopedisten. Dit ging over het inrichten van letterkaarten op Tobii’s.

Zoals in elke blog vond ik dit ook weer echt heel erg leuk en interessant om mee te maken.

In mijn volgende blog ga ik het over de gebruikersdag van Tobii hebben.

Tot binnenkort!

Nathalie

 

Workshop oogbesturing

23 juni 2016

Op 16 juni werd er door rdgKompagne een workshop over oogbesturing gegeven. De workshop werd gegeven aan, voornamelijk, therapeuten die al wat meer ervaring hadden met oogbesturing, maar zich er meer in wilden verdiepen.

Deze dag was ik er voor het eerst bij. Vooral om te kijken of ik in de toekomst bij zo’n dag kan zijn om te assisteren en iets er aan zou kunnen bijdragen vanuit mijn expertise.

Er werd onder andere uitleg gegeven wat kalibreren precies inhoudt en hoe het in zijn werk gaat. Kalibreren is het afstellen van de oogbesturing op je ogen. Voor mijzelf vond ik het ook erg interessant om te horen. Natuurlijk wist ik ongeveer wat er gebeurt als je kalibreert, maar de techniek er achter had ik eigenlijk geen idee van. Sinds deze dag wel iets meer en dat vind ik wel interessant. Naast uitleg over de oogbesturing werd er ook aandacht besteed aan Communicator, dit is één van de programma’s die men kan gebruiken voor de communicatie op de Tobii.

Na deze uitleg mochten de deelnemers zelf ook achter computers met oogbesturing, om zelf te ervaren hoe het is om op deze manier te typen en een computer te bedienen. Dit waren overigens verschillende soorten oogbesturingen. Mijn assistent wilde het ook even proberen. Wat ik van haar hoorde, is dat haar ogen moe werden en dat kan ik mijzelf nog goed herinneren van mijn eerste Tobii. Ik vond het zelf leuk om te zien hoe iemand die eigenlijk nooit achter oogbesturing zit typt. Op dit moment was er ook tijd om eventuele vragen te beantwoorden. Hier werd goed gebruik van gemaakt en waar ik voor de pauze nog een beetje achter de groep zat, zat ik ‘s middags tussen de groep. Erg leuk om te merken hoe het opeens anders is.

Zelf vond ik het een interessante dag, waar ik zelf ook het één en ander van heb opgestoken.

30 juni draai ik een dag mee met een adviseur en breng ik samen met hem een bezoek aan een school. In mijn volgende blog meer hierover.

Nathalie

 

Support

31 mei 2016

In mijn vorige blog heb ik al verteld dat ik met rdgKompagne mee zou gaan naar de Support. Deze keer wil ik graag iets meer vertellen over mijn ervaringen, die ik heb opgedaan tijdens deze dagen.

Support 2016. Voorafgaande jaren bracht ik elke editie een bezoek aan de Support. Dit jaar stond ik twee dagen als stagiair bij rdgKompagne in de stand.

De eerste dag was ik heel erg aan het zoeken naar wat mijn rol en plek was. Ik wilde niet te veel op de voorgrond, maar ook niet op de achtergrond. Ik vond het fijn om te merken dat collega’s mij een beetje in het diepe gooiden en mij mijn eigen weg lieten zoeken. Ik had heel erg het gevoel dat ik er echt bij hoorde en dat was een goed gevoel. Ik, als niet-spreker, ervaar dat mensen het toch spannend vinden om in contact te komen met niet-sprekers en dat kan ik mijzelf ook wel voorstellen. Het is ook best spannend als iemand niet gelijk reageert op je. Sommige mensen spraken ook uit dat ze het best spannend vonden om met mij te communiceren en daarmee kwam er wel een interessant gesprek op gang en dat was leuk om te zien. Voor mijn gevoel hielp het ook als collega’s met mensen naar mij toe kwamen, dan werd de drempel net iets lager.

Op de tweede dag had ik afgesproken om een beetje in de buurt te blijven van een collega en op een of andere manier werkte dat heel goed. Mensen waren over het algemeen benieuwd naar hoe de Tobii precies werkte en wat ik er verder mee kon. Sommige mensen hadden praktische vragen aan mij en vroegen ook om ondersteuning. Naast dat ik in de stand stond, gaf een collega ook sessies. Deze sessies gingen over oogbesturing en wat deze kan betekenen voor therapeuten en begeleiders van cliënten die er mee werken. Dit vond ik zelf ook erg interessant. Ik zie vooral wat ik zelf met mijn Tobii doe. Nu kreeg ik een beter beeld wat voor doelgroepen gebruik maken van dit systeem.

Voor mij waren het erg leuke dagen, waarvan ik zelf ook veel heb geleerd.

 

Vestigingenbezoeken

17 mei 2016

In deze tweede blog wil ik graag iets meer vertellen over de bezoeken aan de drie de vestigingen van rdgKompagne.

Ik heb een paar assistentes die tijdens mijn werk aan mijn zijde staan en mij ondersteunen bij de praktische dingen die ik zelf niet kan.Samen met één van mijn assistentes ben ik naar de vestigingen geweest om een presentatie te geven en kennis te maken met de medewerkers.Dit om mijzelf voor te stellen en ook om aan mensen die op het kantoor zitten te laten zien hoe ik met mijn Tobii werk.

Met behulp van mijn werk in Nijmegen heb ik een Powerpoint-presentatie gemaakt, zodat ik gemakkelijk een presentatie kan geven aan verschillende groepen mensen.

Om naar de vestigingen te gaan maak ik gebruik van taxivervoer. Dit gaat over het algemeen wel goed. Het maakt je wel wat minder vrij omdat je vast zit aan vertrektijden en soms is dat wel een beetje lastig.

De eerste vestiging die ik heb bezocht was Enschede. Hier was ik al een paar keer geweest, maar deze keer voelde het anders. Normaal gesproken ben ik overal waar ik kom “Nathalie de cliënt “, maar nu ben ik gewoon “Nathalie” en dat voelde goed.In mijn vorige blog heb ik het over deze vestiging al kort gehad. Ik vond het in het begin toch wel spannend. Aan mijzelf merk ik dat als ik zenuwachtig ben dat ik veel meer ga bewegen. In dit geval was het de reden dat ik geen idee heb hoe nieuwe mensen op mij reageren en dan word ik zenuwachtig. Achteraf gezien meestal nergens voor nodig.Ik ben meestal ook heel kritisch op mezelf en vond dat mijn presentatie niet helemaal goed ging omdat ik door de spanning te veel bewoog en het beeld gedraaid geprojecteerd werd.Na de presentatie heb ik nader kennis gemaakt met de medewerkers en toen merkte ik dat ik kon ontspannen, omdat mensen gelijk wisten dat ze ‘gewoon’ met mij konden omgaan en dat maakt de sfeer relaxed.Wat ik ook heel erg leuk vond om te zien, was dat mensen naar mij toe kwamen en vroegen hoe ik mijn telefoon bediende. Op zulke manieren maak je ook wel sneller contact en dat is wel heel leuk om te merken en op deze manier wissel je ook dingen uit.

Het tweede vestigingbezoek was in Utrecht.Deze vestiging was heel anders dan Enschede en ik weet niet precies hoe dat komt. Alle twee gewoon goed. Dit was een iets kleinere groep.Na mijn presentatie was een tijdje stil en ik durf nooit goed als eerste te beginnen met praten. Dit is wel iets waar ik tijdens mijn stage voor mezelf aan wil werken.Na een tijdje ontstond er wel een interessant gesprek met een aantal medewerkers over de functies van Tobii. Bijvoorbeeld hoe dingen kunnen worden doorontwikkeld en hoe men nog sneller zou kunnen typen. Zelf heb ik hier ook enkele ideeën over.

Mijn laatste vestigingbezoek was aan Geldrop. In deze regio woon ik zelf en omdat het een kleine groep mensen is, kende ik bijna iedereen. Dat maakte het best wel relaxed. Ook hier was het weer heel anders dan bij  de andere vestigingen.In het begin deed de presentatie het helemaal niet, later gelukkig wel.Het was een kort bezoek, maar gewoon ook goed en gezellig.

Nu ik alle vestigingen heb bezocht, breekt de tijd van de Support aan en het lijkt me erg leuk om daar met rdgKompagne te staan.

Tot ziens in Utrecht en anders is mijn blog over de Support binnenkort hier te lezen.

Nathalie

 

Even voorstellen

10 mei 2016

Graag wil ik mijzelf voorstellen in deze weblog.

Mijn naam is Nathalie Verstegen, geboren op 27-06-1988 en kom uit Herpen.

In mijn dagelijks leven houd ik van reizen, lezen, nieuwe technologie, contact met mensen, mensen leren kennen, concerten bezoeken, fotografie en met vrienden zijn.

Sinds 2011 werk ik voor het Multimediacentrum van Pluryn in Nijmegen.

Dit is een dagbesteding, binnen de overkoepelende organisatie Pluryn.

Bij het Multimediacentrum werken mensen aan multimediaproducties, zoals film en fotografie voor derden, schrijven artikelen voor nieuwsbrieven, verslaan open dagen en maken wekelijks een journaal.

Mijn functies binnen het Multimediacentrum zijn de bedrijfspagina op Facebook bijhouden, interviews afnemen en in het redactieteam van het Weekjournaal zitten.

Met dit redactieteam nemen we het Weekjournaal op en regelen dingen er om heen.

Vanwege mijn motorische beperking communiceer ik via een Tobii met oogbesturing.

Voordat ik in aanraking kwam met Tobii, had ik diverse spraakcomputers. Deze bediening werkte met hoofd- en voetschakelaars. Dit werkte zo langzaam, dat als ik na vijf minuten eindelijk één zin had geschreven iedereen al was afgehaakt. Eigenlijk vond ik het altijd te veel tijd in beslag nemen om iets typen. Voor mij hadden spraakcomputers weinig toegevoegde waarde.

Naast de spraakcomputers communiceerde ik via een letterkaart. Communiceren kon ik dus alleen met mensen die mij goed kenden en wisten hoe de kaart werkte. Een nadeel van deze communicatie is, dat je afhankelijk van je gesprekspartner bent en of diegene met de letterkaart kan werken. Onbedoeld gaan mensen toch dingen verkeerd voor je invullen. Ook maak je nauwelijks nieuwe contacten.

Begin 2006 stond er een artikel op internet over de Tobii. Het gegeven dat je met je ogen een computer kon bedienen klonk te mooi om waar te zijn en ik dacht dat ik het toch niet zou kunnen. Mijn hoofd is best wel bewegelijk, dus ik dacht dat het niet ging lukken.

Twee weken later werd ik uitgenodigd om de Tobii uit te proberen. Tot mijn verbazing ging het wel redelijk goed en kreeg ik hem één maand op proef. In die tijd was het een los beeldscherm dat aangesloten was op een laptop.

De eerste twee weken heb ik het apparaat op school uitgeprobeerd en de laatste week thuis. Het werkte zo goed en snel dat de Tobii gelijk werd aangevraagd en binnen enkele maanden had ik er zelf één. Wat was ik er blij mee!

Op dat moment veranderde mijn leven compleet. Voor mijn gevoel start je weer opnieuw met communiceren. Je hebt wel altijd dingen kunnen zeggen, maar het was nooit echt genuanceerd. Als een zin maar een soort van klopte, was het al snel goed. Mensen die niet spreken krijgen de basis van de communicatie niet mee. Hier heb ik hard aan gewerkt. Zo van hoe benader je mensen op een positieve manier, mensen aankijken als je met ze praat, ook als je de Tobii iets laat uitspreken. Zulke dingen zijn voor mensen die gewoon spreken de normaalste zaak van de wereld, maar als je je nooit echt helemaal duidelijk hebt kunnen maken ligt dat anders. Ik denk dat die dingen wel heel erg belangrijk zijn.

Inmiddels heb ik zelf precies tien jaar een Tobii en eigenlijk bedenk ik nog steeds bijna elke dag weer hoe het mijn leven heeft verrijkt! Tegelijkertijd is het ook heel gewoon geworden en ik wil ook niet uitstralen dat het heel knap of bijzonder is, het is gewoon de manier waarop ik communiceer.

Sinds begin begin dit jaar loop ik stage bij rdgKompagne.  Dit was iets wat ik al een tijdje heel graag wilde.

Het leek mij heel fijn om ervaringen met de Tobii te kunnen uitwisselen met anderen, zowel met professionals als met cliënten.

Voor mijn eerste opdracht heb ik allerlei computerspelletjes uitgeprobeerd, of deze geschikt zijn om met oogbediening te spelen.

Maandag 25 april heb ik de rdgKompagne-vestiging in Enschede bezocht en hier heb ik een Powerpoint-presentatie gegeven. Dit was om mijzelf voor te stellen en ook om een beter beeld te geven van de Tobii aan iedereen. Niet iedere medewerker komt dagelijks in aanraking met een Tobii en ook niet met een niet-spreker.

Naast de  presentatie heb ik een rondleiding door het bedrijf gehad en nader kennisgemaakt met de medewerkers.

Voor deze week staan de vestigingen in Utrecht en Geldrop nog op het programma en eind mei ga ik twee dagen mee naar de Support.

Wie weet tot ziens op de Support en anders verschijnt er binnenkort weer een blog.